Sider

lørdag den 9. august 2025

Sådan afslører et par klipklapper, at vi er flokdyr

Sommerens mest hypede sko blev udsolgt på få timer. Nu laver kvinder verden over deres egne versioner – ikke kun for at få et par billige klipklapper, men fordi vi mennesker har det med at kigge på hinanden for at finde ud af, hvad der giver os følelsen af at høre til

I går faldt jeg over en nyhed om, at en udsolgt sko nu får kvinder verden over til at sætte tegnestifter i deres klipklapper.

Historien begyndte med et spansk modebrand, der sammen med Havaianas – det brasilianske mærke bag verdens mest kendte klipklapper – skabte en sort model med sølvnitter. Der blev kun produceret 150 par af denne unikke sommersko, og de blev revet ned fra hylderne på ingen tid. Det satte gang i en lavine: På TikTok og Instagram begyndte kvinder over hele verden at lave deres egne versioner ved at sætte sølvnitter i helt almindelige sorte klipklapper.

Ved første øjekast er det bare en uskyldig modehistorie, men går vi et spadestik dybere, er historien interessant. Under overfladen fortæller den, hvordan vi lader os styre både af stærke modebrands og af hinanden – ofte uden at være bevidste om det.

Det handler om at spejle sig i andre, få følelsen af at være med i klubben - men også om at reagere på knaphed. Ligesom med værdifulde diamanter vil vi betale dyrt for eksklusivitet, som giver os en følelse af at være unikke, succesrige og attraktive. Det er det, de store modehuse ved, og ganske givet også grunden til, at der kun blev produceret 150 par af de famøse klipklapper.

Læs indlægget på Powerkvinderne.dk