Piger, der i folkeskolen har gået i klasse med døtre af iværksættere, bliver selv mere tilbøjelige til at starte virksomhed. Det viser ny forskning fra ROCKWOOL Fonden i samarbejde med internationale universiteter
Piger vælger oftere at blive iværksættere, hvis de har været i kontakt med iværksættere, før de træffer deres uddannelsesvalg. De kvinder, der kaster sig ud i iværksætteri på grund af kontakten, skaber meget succesfulde virksomheder målt på både jobskabelse og deres virksomheders levetid. At introducere piger for iværksættere, før de træffer deres karriere- og uddannelsesvalg, kan således være en nøgle til både mere og succesfuldt iværksætteri. Det viser ny forskning fra ROCKWOOL Fonden.
Studiet er lavet i samarbejde med forskere fra Kellogg School of Management og
Bocconi University viser, at piger, der er en del af en folkeskoleårgang
med iværksætteres døtre, er mere tilbøjelige til selv at prøve kræfter
med iværksætteri senere i livet.
Mere præcist viser resultaterne, at en pige, der går på en årgang, hvor
en relativt høj andel af de andre piger er døtre af iværksættere, er 4%
mere tilbøjelig til selv at blive iværksætter, før hun bliver 35 år, end
en pige, der går på en årgang, hvor en relativt lav andel af de andre
piger er døtre af iværksættere.
Forskerne finder ingen effekt af tidlig eksponering for iværksætteri på drenges sandsynlighed for at blive iværksættere.