Kvindelige iværksættere både kan og vil skabe vækst. Men det skal være på deres egne præmisser, skriver professor Helle Neergaard,, Aarhus Universitet. Hun deltager i Erhvervs- og Byggestyrelsens forskernetværk for regional udvikling. .
"Det er en gængs opfattelse, at kvinder er dårligere iværksættere end mænd. De mangler ofte relevant uddannelse inden for forretningsførelse, markedsføring og ledelse. De besidder ikke gennemslagskraft, og de vækster ikke på samme måde som mænd. Men alt dette er ikke noget, man ikke kan lære. Og til gengæld har kvinder fokus på kvalitet, autenticitet og bæredygtighed."
Det skriver professor Helle Neergaard i et indlæg i Politiken.
I en tid, der skriger på innovation, er det ifølge Helle Neergaard interessant at se nærmere på, hvad de kvindelige iværksættere kan. Og ikke mindst hvorfor der er så få af dem. Der gemmer sig nemlig et uudnyttet potentiale for hårdt tiltrængt økonomisk vækst blandt de mange kvinder, der ikke starter virksomhed op.
Typisk lader de kvindelige entreprenører sig ifølge Helle Neergaard inspirere af oplevelser og behov fra deres egen hverdag.
"Dette er faktisk en effektiv metode, ikke mindst når løsningen er tæt forbundet med iværksætterens egne kompetencer og netværk. Produkterne bliver unikke og svære at kopiere, og det har vist sig at være grundlaget for mange konkurrencedygtige virksomheder."
Et eksempel er den stomipose, som blev grundlaget for et af Danmarks mest succesrige internationale firmaer, medicinalvirksomheden Coloplast.
Læs indlægget på Politiken.dk