KVINDER SOM MOTOR FOR ØKONOMISK VÆKST
Trods øget fokus på ligestilling i samfundet, udnytter vi fortsat ikke kvinders fulde potentiale som drivkraft for økonomisk vækst. Det skyldes ikke mangel på kompetencer eller ambitioner, men ofte gamle kønsstereotyper, som stadig præger vores uddannelsessystemer, erhvervsliv, mediebillede og forståelse af markedet:
- Arbejdsmarkedet: Mange
brancher – særligt dem, der traditionelt har været domineret af mænd – har
fortsat svært ved at tiltrække og fastholde kvinder. Det gælder f.eks.
håndværksfagene og STEM-områderne, hvor der fortsat er betydelige
barrierer for kvinders deltagelse. Konsekvensen er mangel på diversitet og
dermed på innovationskraft. Det gælder også i ledelser og
bestyrelser.
- Uddannelsesinstitutionerne: Også
i uddannelsessystemet reproduceres ofte stereotyper, der præger unges
valg. Piger søger sjældnere ind på tekniske eller naturvidenskabelige
uddannelser, mens drenge oplever lignende barriere i omsorgsfagene. Det
skaber en ubalance, hvor fag og brancher fastholder deres kønsmæssige
slagside og går glip af den mangfoldighed, som kunne styrke både læring og
faglig kvalitet.
- Kvinder som kunder og beslutningstagere: Kvinder udgør en stigende andel af både købestærke kunder og professionelle beslutningstagere. Brancher, der traditionelt har designet deres produkter, services og kommunikation til mænd, taber terræn, fordi de overser kvinders behov og præferencer. Det er ikke blot et spørgsmål om ligestilling – det er dårlig forretning.
Hvis vi skal forløse kvinders potentiale, skal vi se køn som en strategisk ressource. Det kræver, at vi bryder med stereotyper og skaber plads til kvinders kompetencer på tværs af fag, sektorer og hierarkier. For først når alle talenter får lige muligheder, kan vi for alvor løfte innovationen, styrke konkurrenceevnen og skabe vækst, der gavner hele samfundet.
Kontakt Anne-Mette Barfod, hvis du vil høre mere om, hvordan kvinder kan blive en vækstmotor for din organisation!