/* Skift hover-farven i menuen */ .menu li a:hover, #PageList1 li a:hover, .navbar a:hover { color: #FE9414 !important; /* Erstat med din ønskede farve */ } .PageList .selected a { background-color: transparent !important; color: #FE9414 !important; /* Orange */ font-weight: bold; } WOMENOMICS - FÅ SUCCES HOS KVINDERNE: Glem alle fordomme - kvinder kan sagtens finde ud af teknik

torsdag den 22. december 2011

Glem alle fordomme - kvinder kan sagtens finde ud af teknik

Fordommene om, at kvinder ikke kan finde ud af teknik holder ikke vand. Problemet med den nuværende teknologi er, at den i høj grad udviklet af mænd til mænd - og rammer ofte helt forbi, hvad kvinder synes er interessant og brugbart

»Routeren har 4-i-1-netværk, indbygget firewall, integreret 4 port-switch og data-kryptering og kommer i et utraditionelt sort design med blå dioder på fronten.«

Sådan kan man sælge en router til en mand og måske ligefrem give ham julelys i øjnene. Snakken tænder til gengæld de færreste kvinder - og julelysene i øjnene vil formentlig snarere ligne udslukte bål. Det skriver videnskab.dk.

Et dansk tre-årigt forskningsprojekt med navnet ’Female Interaction’ har sat fokus på ved at undersøge, hvordan man kan gøre tekniske produkter til en større succes hos kvinderne.

»En af projektets konklusioner har været, at det ikke er kvinderne, man skal forsøge at ændre på, men simpelthen produkterne, der skal udvikles bedre,« forklarer en af projektets forskere, designpsykolog Rune Nørager, adjunkt ved Aalborg Universitet og ph.d., cand.psyk. fra Aarhus Universitet med speciale i betjeningsdesign.

Fokus på mænd og kvinders evner er ikke det væsentlige i forhold til design af teknologi, mener Rune Nørager:

"Det, som er interessant, når vi taler teknologi-design, er i virkeligheden at fokusere på, hvad mænd og kvinder naturligt har lyst til at gøre. Hvad der motiverer de to køn. Dét er der meget stor forskel på, og det var en øjenåbner. Derfor er motivationsfaktoren uhyggeligt interessant."

Ifølge Nørager tænker kvinder mere i behov og værdier frem for tekniske specifikationer, når de skal vælge teknologiske produkter. Og det er ikke nok, at et produkt også bliver lavet i en lyserød version, hvis selve produktet under overfladen stadig appellerer mest til mænd – dertil er moderne kvinder for bevidste og krævende.