ANSIGTSGENKENDELSE: En britisk reklamekampagne kan kende forskel på mænd og kvinder ved hjælp af kameraer, der kan ansigtsgenkende. Det gør det muligt at differentiere og målrette de annoncer, som kvinder og mænd møder i gadebilledet og ved busstoppestedet
En ny type reklamesøjlet bliver indviet onsdag i denne uge ved et busstoppested på Oxford Street i London. Ved hjælp af et indbygget kamera kan annoncesøjlen måle, om det er en mand eller en kvinde, der kigger på reklamen.
Den 'intelligente' reklame bruger afstanden mellem øjnene, bredden af næsten og kindbenenes form til at afgøre forbrugerens køn - og afspiller derefter en forskellig reklame for mænd og kvinder.
Reklamen er en del af Plan UKs 'fordi jeg er en pige' kampagne, der skal sikre verdens fattigste piger en uddannelse.
Selskabet Clear Channel UK, der har designet kampagnen, siger, at de data, der bliver optaget af tilfældige forpipasserende forbrugere, ikke bliver gemt.
Kilder: Ekstrabladet og The Telegraph