Danske virksomheder øjner nye vækstpotentialer. Kvindernes stigende globale købekraft er grobund for stadig flere virksomheders ønske om at målrette deres produkter til et kvindeligt publikum
Igennem tre år har designforskningsprojektet Female Interaction udforsket innovationsmetoder til at skabe avanceret elektronik, der er vedkommende og attraktiv for kvinder. Nu runder projektet af med en officiel leverance til dansk erhvervsliv: En guide, der opsamler viden og metoder omkring brugerdreven innovation for og med kvinder.
I guidebogen får man svaret på, hvorfor kvinders stigende købekraft skal tages alvorligt i industrien og hvordan mænd og kvinders tilgange til elektronik er vidt forskellige. Man får et indblik i de kvindelige tech-brugertyper, som projektets data har tegnet, og ser produkter nyudviklet på baggrund af de nye innovationsmetoder.
Det er projektets erklærede mål at koble Danmark på den vækstmotor, som ifølge økonomiske eksperter overgår alle andre økonomiske megatrends: Womenomics. Kvindernes stigende købekraft (som i 2028 vurderes til at ligge på 72% af verdens samlede private købekraft) er grobund for stadig flere virksomheders ønske om at målrette deres produkter til et kvindeligt publikum.
Charlotte Rønhof, Forskningspolitiskchef i DI, medgiver, at der er et stort potentiale for danske virksomheder i at tænke kvinder som et nyt globalt marked.
Bogen (pris kr. 300,- + forsendelse) kan rekvireres via Female Interaction projektets hjemmeside http://www.femaleinteraction.com/.
Kilde: Teknologividen.dk