/* Skift hover-farven i menuen */ .menu li a:hover, #PageList1 li a:hover, .navbar a:hover { color: #FE9414 !important; /* Erstat med din ønskede farve */ } .PageList .selected a { background-color: transparent !important; color: #FE9414 !important; /* Orange */ font-weight: bold; } WOMENOMICS - FÅ SUCCES HOS KVINDERNE: Sportsjournalistik er en mandeverden

søndag den 25. november 2012

Sportsjournalistik er en mandeverden


Sportsjournalistk er ensporet og unuanceret, viser en stor ny international undersøgelse: 9 ud af 10 artikler er skrevet af mænd og 85 procent af artiklerne handler om mænd


Sportsjournalistik er en fodboldfokuseret verden af mænd, der skriver om mænd - og gør det med lav kvalitet.

Nogenlunde sådan lyder konklusionen på International Sports Press Survey 2011, en stor undersøgelse af nationale, regionale og tabloide aviser i 22 lande med i alt 80 aviser som kilder. Et af de undersøgte lande er Danmark, skriver videnskab.dk.

Undersøgelsen, der blev præsenteret på European Association for Sports Managements konference i Aalborg i samarbejde med Idrættens Analyseinstitut og Play the Game, viser, at:
  • fodbold er langt den mest populære sport i medierne
     
  • 9 ud af 10 artikler er skrevet af mænd og 85 procent af artiklerne handler om mænd
     
  • 40 procent af artiklerne kun har én kilde og
     
  • 25 procent af artiklerne ikke har nogen kilder

Undersøgelsen dokumenterer, at sportsjournalistikken ikke lever op til de journalistiske idealer.

Kilde: Videnskab.dk 

LÆS OGSÅ: Få kvinder i medierne kan koste bundlinje