EMPLOYER BRANDING: I den ellers knaldhårde it-konsulentbranche har et firma valgt at
indrette arbejdsdagen med kærlighedskonsulenter og deltid. Den
alternative model betyder, at medarbejderne bliver i virksomheden. Det skriver Computerworld
"For fire år siden satte vi en målsætning om at tiltrække flere kvinder
til konsulentbranchen, fordi det er god forretning og for at skabe et
blandet miljø. Derfor blev der nedsat en gruppe, som skulle se på,
hvorfor kvinderne holdt sig væk fra konsulentmiljøet. Om det var
mandehørmen, som de ikke kunne klare eller noget helt tredje," fortæller
Maja Bavngaard fra it-konsulenthuset Abakion til Computerworld.
Huset har succes hos kvinderne, og medarbejderomsætningen lav, hvilket er utraditionelt for branchen. Succesopskriften rummer ingredienser som at skabe plads til både familie- og arbejdsliv og sætte fokus på medarbejdernes trivsel.
På arbejdspladsen finder man eksempelvis børnerum med fjernsyn, konsoller og legetøj på arbejdspladsen, så børnene kan komme med på job, når det er nødvendigt. Samtidig er der fokus på familiearrangementer og muligheder for deltid.
I den mere utraditionelle ende af skalaen har Abakion indført
kvindenetværk, hvor de kvindelige ansatte mødes for at diskutere deres
situation og bringe eventuelle problemer videre til ledelsen.
Desuden er virksomheden forsynet med en kærlighedsspreder.
"Kærlighedskonsulenten
har faktisk været med helt fra starten, hvor hun fik frit lejde til at
skabe en hyggelig arbejdsplads. Så hun gik i krig med bløde sofaer,
store puder, malerier og sutsko til alle."
Kilde: Computerworld