På Hennes & Mauritz's globale website sker der lige nu noget ganske usædvanligt. De åleslanke modeller har fået en kollega med runde former, og hun er ikke highlighted som 'plussize'. I stedet møder vi hende på lige fod med alle de tynde siv på forsiden under den neutrale overskrift 'Beachwear'. Modellens navn er Jennie Runk, og på siden virker det helt tilfældigt, at hun har en anden størrelse end de andre modeller. Fokus er på badetøjet, ikke modellens mål - og ikke på, at hun er uden for nummer.
Klikker vi på 'Beachwear' ligger der et slideshow, som viser Jennie Runk i forskelligt strandtøj. Som den naturligste ting i verden, kan vi se hendes kvindelige skønhed med runde former. Dermed tager Hennes & Mauritz's internationale side hul på en fortælling om, at størrelse 36 ikke er mere 'rigtig' end størrelse 44. Vi kan nu kun håbe på i de kommende sæsoner også at se flere smukke kvinder, der er oppe i årene.
På Hennes & Mauritz's danske hjemmeside finder vi også Jennie Runk, men her har hun fået en mere diskret placering og er blevet sat i bås og kategoriseret som 'Str. 44-54'.
Hennes & Mauritz globale website udmærker sig samtidig ved, at syv ud af kædens 12 bestyrelsesmedlemmer er kvinder. Kvinderne på topposterne sender et positivt signal om, at tøjkæden har blik for kvinder - ikke kun som åleslanke, unge mynder - men også som stærke karrierekvinder, der kan nå til tops i koncernen. Og mon ikke de syv kvinder på bestyrelsesposterne kan bidrage med viden om, hvordan Hennes & Mauritz styrker sin succes hos kvinder i alle aldre og størrelser... og vinder nye markedsandele.
LÆS OGSÅ:
- Britiske middelklassekvinder kan ikke identificere sig med topmodellen Helena Christensen
- Modebranchen har overset hver tredje danske kvinde
- Hver tredje kvinde hader at shoppe tøj til sig selv
- Kvinder shopper tøj på nettet
- Kvinders tøjbudget er dobbelt så stort som mænds
- Prøverumsfobi får hver anden kvinde til at hade shopping
Ingen kommentarer:
Send en kommentar