Andelen af kvindelige avislæsere stiger svagt på de fleste aviser. Især på Kristeligt Dagblad, der har den højeste andel af kvindelige læsere og målretter marketing-kampagner til kvinderne
Over de seneste år er andelen af kvindelige avislæsere steget. De fleste
titler har stadig flest mandlige læsere, men kvinderne har vist sig
lidt mere loyale mod den landsdækkende papiravis. Det skriver Mediawatch.
Kristeligt Dagblad har sammen med Information oplevet den største
stigning i andelen af kvindelige læsere siden 2009. I andet halvår 2012
var seks af ti Kristeligt-læsere kvinder. Det er 10 pct. mere end i
2009. Avisen er i øjeblikket det eneste landsdækkende dagblad med en overvægt af kvindelige læsere.
Kristeligt Dagblad er samtidig den landsdækkende morgenavis, der
procentuelt har tabt færrest læsere i en tid, hvor alle morgenaviser ser
læsertallene dykke.
Avisens marketingdirektør, Joachim Langagagaard, fortæller til Mediawatch, at avisens fokus på tro, håb og
eksistens er med til at tiltrække rigtig mange inden for de forskellige
omsorgs- og undervisningsfag, hvor der traditionelt er mange kvinder. Samtidig har avisen fokus på kvinderne i sin markedsføring af printavisen, mens mændene er i fokus online.
Kilde: Mediawatch.dk
Læs også: Avisernes kvindetillæg scorer ikke nok