/* Skift hover-farven i menuen */ .menu li a:hover, #PageList1 li a:hover, .navbar a:hover { color: #FE9414 !important; /* Erstat med din ønskede farve */ } .PageList .selected a { background-color: transparent !important; color: #FE9414 !important; /* Orange */ font-weight: bold; } WOMENOMICS - FÅ SUCCES HOS KVINDERNE: NY VEJLEDING: 5 trin til at målrette din kommunikation ved at tænke i køn

mandag den 8. april 2013

NY VEJLEDING: 5 trin til at målrette din kommunikation ved at tænke i køn

Der er forskel på kønnene, og der kan være forskel på deres medievalg og hvilke budskaber, de er mest lydhøre over for. Derfor bør du tænke køn ind i din formidling.

Sådan lyder budskabet i en ny vejledning til tilrettelæggelse af kampagner, som er udsendt af Ministeriet for Ligestilling og Kirke. Vejledningen er en del af en større guide til ’ligestillingsvurdering’ i det offentlige, hvor det handler om at integrere køn og ligestilling i kerneopgaverne i den offentlige forvaltning.

På Ligestillingsvurdering.dk anbefaler ministeriet 5 trin til en styrket kommunikation:

1. Identificer din målgruppe: Køn er et blandt mange parametre, der er med til at beskrive en målgruppe, og derfor er det væsentligt at stille spørgsmålet: Er køn et vigtigt karakteristika for målgruppen, og kan man med fordel tænke køn ind i kampagnen?

2. Husk kønsforskelle, når mål og budskab skal fastlægges: Formålet med kampagner og informationsindsatser er ofte at ændre en gruppes adfærd. Men på mange punkter handler kønnene forskelligt. Du skal derfor overveje, om det er den samme adfærdsændring, der ønskes for begge køn. Og som konsekvens af det, om det er det samme budskab, du skal kommunikere.

3. Tilpas form og indhold:
Det er vigtigt, at dit budskab får den rigtige form for at nå målgruppen bedst muligt. Det er ikke altid, at kvinder og mænd opfatter en tekst, et billede eller et budskab på samme måde. Overvej derfor hvilke billeder, medier, grafik og sprog passer bedst til det budskab, du vil sende til henholdsvis kvinder og mænd?

4. Imødekom udfordringer og test din indsats: For at skabe den mest effektive kommunikation må du imødekomme nogle at de barrierer, der kan forhindre budskabet i at nå modtageren. Start med at stille dig selv følgende spørgsmål: Hvilke barrierer og forhindringer forventer du, at din kommunikationsindsats vil støde på i forhold til emne, budskab, sprog, kommunikationsform og kommunikationskanaler? Kan du overkomme barriererne ved at målrette kommunikationen til de forskellige køn og eventuelt aldersgrupper?

5. Evaluer din indsats: Når din kampagne eller informationsindsats er gennemført, skal den evalueres, og hvis det er muligt, skal effekten af indsatsen måles. Lykkedes det at opnå den ønskede ændring i adfærd? Har det været muligt at få budskabet mere effektivt ud til målgruppen ved at inddrage kønsaspektet i udvælgelsen af kommunikationsmedier og kanaler? Ønsker du at måle den samlede effekt af kampagnen, kan du sammensætte evalueringsgruppen af begge køn.

LÆS MERE: