tirsdag den 15. oktober 2013

Ny bil: Kvinder bruger hjernen og mændene hjertet

En ny undersøgelse viser, at de danske mænd lader sig forføre af luksusbiler, mens kvinderne lader fornuften styre. Alligevel er det stort set kvindernes favoritter, der ender hjemme i garagerne

Antallet af handler på brugtbilmarkedet fortsætter i 2013 på samme høje niveau som i de seneste fire år med omkring en halv million handler per år.

Det er især de dyre, tyskproducerede biler, som er populære hos mændene, når bilen skal skiftes. BMWs 3-serie og VW Passat er blandt de mest eftertragtende modeller, og allerøverst på listen står Audi A4 som den mest ombejlede model, når mændene søger efter ny bil.

Det viser en ny undersøgelse fra Spar Nord og BilBasen foretaget på baggrund af 13 millioner bilsøgninger på BilBasen.dk i løbet af 2013.

Kvindernes interesse for bilkøb viser sig imidlertid at være langt mere økonomisk og fornuftig. Højest på kvindernes søgelister står nemlig mindre og økonomiske biler som VW Polo, Peugeot 206 og Skoda Fabia.

Kvinderne lader fornuften styre
Når mænd og kvinder har øje for vidt forskellige biler, skyldes det ifølge markedsanalytiker hos BilBasen Jan Lang, at mænd generelt lader sig styre af drømmene, mens kvinder i højere grad søger ud fra et praktisk og økonomisk perspektiv:

"De dyre, tyske mærker som Audi, BMW og de større VW-modeller tiltrækker langt mere opmærksomhed fra mænd end fra kvinder. I stedet spejder kvinderne efter modeller som VW Poloog Peugeot 206 dobbelt så ofte, som mænd gør", konstaterer Jan Lang og fortsætter:

"Mænd har med andre ord en tendens til at drømme sig væk i store, dyre modeller, inden de foretager deres køb. Her er kvinderne mere målrettede fra starten."

I Spar Nord henviser pressechef Leif Lind Simonsen til, at krisen generelt har fået danskerne til at opføre sig super rationelt, og det slår også igennem på bilmarkedet, hvor de små og økonomiske modeller fylder mere og mere i gadebilledet.

"I sidste ende ser det ud til, at drømmene må vige for fornuften. For faktum er, at det i stor stil er kvindernes favoritter, der ender hjemme i garagerne", uddyber Leif Lind Simonsen

Kilde: SparNord.dk

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar