/* Skift hover-farven i menuen */ .menu li a:hover, #PageList1 li a:hover, .navbar a:hover { color: #FE9414 !important; /* Erstat med din ønskede farve */ } .PageList .selected a { background-color: transparent !important; color: #FE9414 !important; /* Orange */ font-weight: bold; } WOMENOMICS - FÅ SUCCES HOS KVINDERNE: Derfor er kvinder mere vilde end mænd med at shoppe

mandag den 24. februar 2014

Derfor er kvinder mere vilde end mænd med at shoppe

Urinstinker fra jæger-samler-samfundet kan være årsagen til, at kvinder først bliver trætte af at shoppe efter to timer, mens mænd typisk kun holder 26 minutter, vurderer forsker

 

Hvis du kan lide at gå og ose i timevis i det lokale indkøbscenter, så er du sandsynligvis en kvinde.  

Det dokumenterer en undersøgelse fra 2013, hvor 2.000 britiske kvinders og mænds tålmodighed blev testet, når de var på shopping. Resultatet taler for sig selv:

Mænd begyndte at kede sig allerede efter 26 minutters shopping, mens kvinder i gennemsnit holdt to timer, før kedsomheden satte ind. Undersøgelsen viser samtidig, at 80 procent af mændene slet ikke bryder sig om at tage på shoppetur med deres partner, og at næsten hver anden mand (45 procent) vil gøre stort set alt, hvad der står i hans magt, for at slippe for at skulle af sted.

Tæt på halvdelen af de britiske par oplevede ifølge undersøgelsen, at den fælles shoppetur endte i skænderier. Det kan ifølge Ph.D og psykolog Steve Taylor, Leeds Metropolitan University, blandt andet skyldes, at mænd har tendens til at blive frustrerede over shoppeturens længde, da de meget hurtigt får købt det, de skal bruge. Kvinderne – derimod – har tendens til at blive ved med at gå rundt og ose samtidig med, at de er længe om at træffe købsbeslutninger.

Hvis undersøgelsen holder stik, kan årsagen naturligvis ligge i forskelle i mænds og kvinders opdragelse - altså sociologiske forskelle. Imidlertid kan det også tænkes, at de markante forskelle i mænds og kvinders shoppevaner kan spores helt tilbage til jæger-samler-samfundet. 

På sin blog på Psychology Today skriver Steve Taylor, at det i jæger-samler-samfundet var kvinden, der var familiens hovedforsørger, idet kvinder samlede 80-90 procent af den mad, familien levede af. Kvindernes samlede i mange timer hver dag forskellige slags frugt, grøntsager, rødder og nødder, og alt blev spist råt. Mændene bidrog kun med 10-20 procent af maden i form af kød fra jagten. Derfor burde det – ifølge Steve Taylor - være en overvejelse værd at bytte rundt på den traditionelle ordstilling og fremover tale om ’samler-jæger’-samfundet.

Selv om vi lever meget anderledes i dag, hvor de fleste af os smutter over i Netto eller Superbest, når vi skal forsyne os, mener Steve Taylor, at vi har levet som jægere og samlere i så mange årtusinder, at det kan være disse urinstinkter, der gør, at kvinder i dag er langt mere udholdende, når det gælder shopping, end mænd er.

Tilsvarende kan mænds shoppevaner være præget af deres jægerinstinkt, hvilket kan forklare, hvorfor mænd er mere fokusere på at gå direkte efter at få fyldt det i kurven, som der står på indkøbssedlen.

Steve Taylor gør opmærksom på, at der naturligvis er tale om generelle mønstre, og at den enkelte kvinde og mand godt kan adskille sig fra sine kønsfæller. Der findes med andre ord kvinder, som hader at shoppe, og mænd, som kan bruge timevis i Magasin.

Kilde: PsychologyToday.com