fredag den 5. september 2014

Erhvervslivet overser kvinders markedspotentiale

Det koster på bundlinjen, hvis den enkelte virksomhed næsten kun har mænd i topledelser og bestyrelser og primært henvender sig til mænd i sin kommunikation

 



















I denne uge var jeg til et spændende arrangement hos huset Mandag Morgen, hvor emnet "flere kvinder i ledelse" var på dagsordenen. I debatpanelet sad DR’s generaldirektør Maria Rørbye Rønn, og hun fortalte en interessant lille historie om, hvordan den store medievirksomhed har fået flere kvinder til at tune ind på radiokanalen P3.

Ifølge generaldirektøren var udfordringen, at P3 primært var en "drengerøvskanal", der tiltrak mandlige lyttere. Lyttertallet kunne derfor optimeres, hvis DR kunne friste flere kvinder til også at lytte med.

DR traf derfor en beslutning om at ansætte både flere kvindelige ledere og flere kvindelige studieværter på kanalen. Dette meget simple træk havde effekt, da kvinder tilsyneladende i højere grad end mænd har fornemmelse for, hvad der får kvindelige lyttere til at spidse ører - eller som DR's generaldirektør udtrykte det:

"Det var fordi mændene ikke forstod, hvad der skulle til at for at få flere kvindelige lyttere".

Maria Rørbye Rønns lille historie er meget inspirerende. Mange danske virksomheder har nemlig tendens til at glemme, at kvinder ofte udgør halvdelen af markedspotentialet, og at det derfor koster på bundlinjen, hvis virksomheden næsten udelukkende har mænd i topledelser og bestyrelsen og i sin kommunikation primært henvender sig til mænd.

I denne uge er Danmarks erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S) ude med et lovforslag om, at bestyrelsesmedlemmer i banker, realkreditinstitutter og forsikringsselskaber (primært mænd) skal gennemgå et obligatorisk grundkursus. Nu skal det nemlig være slut med landmænd, der sidder i bankbestyrelser alene på grund af et godt lokalkendskab, som Business.dk udtrykker det.

Måske var det en idé, at ikke bare den finansielle sektor, men også det øvrige private og offentlige erhvervsliv lod sig inspirere af DR P3. Måske kunne man ganske enkelt hæve det faglige niveau i bestyrelserne ved at trække flere af Danmarks meget højtuddannede kvinder ind i bestyrelsesarbejdet ... og samtidig få bedre fat i det store markedspotentiale, som kvinder i dag udgør.

Flere kvinder i ledelser og bestyrelser vil utvivlsomt også sende et stærkt signal til kvindelige kunder, investorer, talenter og andre interessenter om, at her har vi en moderne virksomhed med plads til stærke kvinder omkring bordet.

Eller som Maria Rørbye Rønn udtrykte det mandag morgen i denne uge:

"Hvis Danmark skal klare sig på den lange bane, så skal alle talenter i spil."

LÆS OGSÅ: 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar