Byggebranchen er præget af en hård jargon og plakater med nøgne damer i skurvognen. Det afholder ikke overraskende mange kvinder fra at søge ind i branchen
For vores indre blik kan vi godt allesammen forestille os en plakat med en babe på væggen i skurvognen, hvor tonen er lidt rå og kammeratlig. Håndværksfagene er samtidig mandsdominerede, og derfor kan det ikke undre nogen, at byggebranchen ikke står øverst på mange kvinders ønskeliste.
I et indlæg på Altinget beskriver Vibeke Lydolph Lindblad og Palle Adamsen, hhv. bestyrelsesmedlem og formand for Foreningen for Byggeriets Samfundsansvar (FBSA), hvordan machokulturen skræmmer ikke bare kvinder, men også unge mænd væk. Det er simpelthen en kultur, som unge mennesker i dag vælger fra.
Det er naturligvis et stort problem for byggebranchen, at så få kvinder vælger at uddanne sig som eksempelvis tømrer, murer eller håndværker. Et projekt under overskriften 'Bossladies' har til formål at bryde kønsstereotyperne og lokke flere kvinder til branchen, men ifølge Lindblad og Adamsen er det ikke nok. Der er også brug for en kulturændring:
"Allerede i dag har vi udfordringer med at skaffe kvalificeret faglig
arbejdskraft inden for mange håndværksfag, blandt andet fordi vi ikke
har fat i kvinderne."
Én vej at gå, er ifølge repræsentanterne for FBSA, at der eksempelvis kommer flere kvinder på ledergangene,
men en god start kan også
være, at byggeriets ledere sætter sig sammen og udarbejder initiativer,
der kan ændre skurvognsjargonen og arbejdskulturen i deres egne
virksomheder:
"For hvis man skal ændre på en kultur, er det nødvendigt at ændre på det strukturelle fundament, den hviler på."
Ingen kommentarer:
Send en kommentar