/* Skift hover-farven i menuen */ .menu li a:hover, #PageList1 li a:hover, .navbar a:hover { color: #FE9414 !important; /* Erstat med din ønskede farve */ } .PageList .selected a { background-color: transparent !important; color: #FE9414 !important; /* Orange */ font-weight: bold; } WOMENOMICS - FÅ SUCCES HOS KVINDERNE: Berlingske Nyhedsmagasin overser kvinderne i årets Talent 100

onsdag den 23. marts 2011

Berlingske Nyhedsmagasin overser kvinderne i årets Talent 100

Der er en klar overvægt af mænd, når Berlingske Nyhedsmagasin i dag i et stort særnummer udpeger erhvervslivets 100 største talenter under 35 år. Tre ud af fire talenter er en mand

Kvinder stormer frem på uddannelserne og nye tal viser, at kvinder i dag er i overtal på mange videregående uddannelser. Samtidig er avisernes spalter fyldt med artikler om, hvor vigtigt det er for Danmarks økonomiske fremtid, at vi i videnssamfundet forstår at udnytte den kvindelige talentmasse.

Derfor var jeg personligt ved at få morgenkaffen galt i halsen, da jeg i min indbakke fandt listerne over Berlingske Nyhedsmagasins Talent 100. Det viser sig nemlig, at den gamle tante Berlinger først og fremmest har udpeget mænd, idet tre ud af fire talenter har et ulige ciffer i slutningen af deres cpr-nummer.

Hvordan er det sket
”Kender du et talent, så send dit forslag til Berlingske Nyhedsmagasin.”
Sådan har redaktionens opfordring til læserne lydt, siden begyndelsen af det nye år. Rigtigt mange har ifølge en artikel af journalist Pia Fuglsang Bach på Business.dk fulgt opfordringen, og resultatet er 100 portrætter af 100 unge talenter – i sidste ende udvalgt af Berlingske Research.

Det spørgsmål, jeg stiller mig selv, er, hvorfor der er så utroligt få kvindelige talenter på Berlingske Nyhedsmagasins guldrandede talentliste.  
  • Er det fordi, der simpelthen ikke er lige så mange talentfulde kvinder i Danmark, som der er talentfulde mænd?
  • Eller er det fordi, læserne primært har indstillet mandlige kandidater til Talent 100?
  • Eller kan det være fordi, kvindelige talenter ikke er synlige nok i dagens Danmark, og derfor bliver overset til trods for deres kompetencer?
  • Eller er det mon fordi Berlingske Research - der i sidste ende af afgjort, hvem der fortjener en plads på top 100 - først og fremmest har fokus på mænd?
Kun ét kvindeligt talent inden for 'HR og kommunikation'
Berlingske har inddelt de 100 toptalenter i 10 kategorier, og min sammentælling viser ganske overraskende, at der inden for kategorien ’Kommunikation og HR’ – som ellers er et område, der har ry for at tiltrække kvinder - kun er udpeget ét kvindeligt talent, mens fem mænd har fået plads i denne kategori.

I kategorien ’Salg og marketing’, er der et endnu større overtal af mænd, nemlig 13 mænd og kun én kvinde blandt Berlingske Nyhedsmagasins talenter, mens kategorierne 'Produktion, logistik og indkøb' og 'Design, innovation og IT' begge har nul kvinder.

Kun inden for kategorien ’Driftsledelse og administration’ er der stort set en ligelig fordeling mellem mænd og kvinder, idet der er udpeget syv mænd og seks kvinder.

Kvinder og mænd i Talent 100 fordelt på kategorier
Her kan du se fordelingen af mænd og kvinder i Berlingske Nyhedsmagasin 10 talent-kategorier:

DIREKTØRER: 5 mænd og 1 kvinde
IVÆRKSÆTTERE: 10 mænd og 2 kvinder
PRODUKTION, LOGISTIK OG INDKØB: 6 mænd og 0 kvinder
SALG OG MARKETING: 13 mænd og 1 kvinde
FORRETNINGSUDVIKLING: 8 mænd og 2 kvinder
DESIGN, INNOVATION OG IT: 5 mænd og 0 kvinder
DRIFTSLEDELSE OG ADMINISTRATION: 7 mænd og 6 kvinder
KOMMUNIKATION OG HR: 5 mænd og 1 kvinde
ØKONOMI OG FINANS: 6 mænd og 2 kvinder
RÅDGIVERE: 11 mænd og 5 kvinder

PS. Tallene ovenfor summer ikke op til 100, selv om jeg har talt kandidaterne igennem to gange på business.dk. Men uanset om det er Berlingske eller mig, der har talt lidt forkert, er tendensen tydelig: Der er flest mænd blandt Berlingske Nyhedsmagasins talenter i 2011.

Kilde: Business.dk