Ordene ’kvinder og teknik’ har gennem tiden fået mange mænd til ryste på hovedet. Det skal forskningsprojektet Female Interaction sætte en stopper for. Formålet med projektet er at udvikle teknik til kvinder, og det danske projekt høster roser i en FN-rapport
Traditionelt har teknologibranchen været en mandeverden. Det har primært været mænd, der har stået for udvikling og design, og det har primært været mænd, der har købt familiens nye stereoanlæg, tv eller GPS.
Sådan er det ikke mere.
I dag er det kvinden, der er familiens indkøbschef, og det er ikke kun mælk og børnetøj, kvinderne hiver ned fra hylderne i butikkerne. Også højteknologiske produkter som fjernbetjeninger, højttalere og mobiltelefoner får i stigende grad kvindernes kreditkort til at gløde.
Det har fået store virksomheder som GN Netcom, Danfoss og Bang & Olufson til at deltage i forskningsprojektet ”Female Interaction" sammen med forskere fra Aarhus Universitet og firmaerne Design People og Lindberg International. Projektet er støttet af Erhvervs- og Byggestyrelsen, og det stiller skarpt på kvinders behov og præferencer på markedet for elektronik og højteknologi.
Der er tale om et tværfagligt samarbejde mellem forskere, eksperter og brugere, som inddrager viden inden for blandt andet køns- og hjerneforskning, antropologi, sociologi og psykologi. Projektet har høstet roser og international anerkendelse ved at blive fremhævet i FN-rapporten Gender, science and technology.
Farvel til nørdet markedsføring
Selv om kvinder har ansvaret for omkring 80 procent af købsbeslutningerne i private husholdninger, har elektronikbranchen i sin markedsføring traditionelt haft et ensidigt fokus på den mandlige nørd - med den undtagelse, at nogle producenter har tilbudt kvinder at pakke teknikken ind i et lyserødt design eller sætte blomster på låget af den bærbare.
Denne pink blomsterstrategi er imidlertid ikke velvalgt, når teknikbranchen skal appellere til kvinder, for det er bestemt ikke alle kvinder, der tænder på pink, blomster, rhinstene og funklende accessories.
Studier viser, at kvinder i virkelighedens verden er meget lavpraktiske, når det gælder køb af avanceret teknologi. I stedet for at fokusere på tekniske detaljer og megapixels, har kvinder fokus på, hvad produktet reelt kan tilbyde i hverdagen. Glæde over teknologisk nørderi ser derfor primært ud til at være et mandefænomen.
Kvinder udgør fremtidens eksportmarked
Ambitionen med Female Interaction er at udvikle guidelines for, hvordan virksomheder kan inddrage kvinders behov i produktudvikling, design og markedsføring af højteknologiske produkter. Dermed kan producenter af teknologi bidrage til at gøre kvinders hverdag lettere ikke bare i Danmark, men også globalt.
"Vi har brug for et friskt nyt syn på globalisering”, siger Christian Melander, der er projektleder ved Dansk Design Center i et af projektets nyhedsbreve.
”I stedet for at målrette indsatsen mod nationale markeder, skal vi gå ud over nationalitet, kultur, sprog og andre traditionelle kriterier for markedssegmentering. Traditionelt har vi defineret nye eksportmarkeder ud fra disse data, men ideen om at se på kvinder som et nyt eksportmarked visualiserer et meget bredere perspektiv.”
Læs FN-rapporten 'Gender, science and technology'
Læs mere om forskningsprojektet 'Female Interaction'