Tre ud af fire danske kvinder inspireres af kvinder og modeller på deres egen alder eller max fem år yngre, når de shopper modetøj. Det viser en omfattende undersøgelse, som Magasin har gennemført blandt sine kvindelige kunder
En undersøgelse gennemført blandt kvindelige kunder i Magasin tilbageviser påstanden om, at kvinder lider under et ungdomsfokuseret alderstyranni og et ønske om, at se mindst ti år yngre ud. Det skriver Huset Markedsføring.
Kvinder er mest tilfredse med deres alder, når de er i 30’erne, idet hele 94 af kvinderne i aldersgruppen spejler sig i modeller på deres egen alder og op til fem år yngre. Blandt kvinder i fyrrene gælder det, at otte ud af ti kvinder identificerer sig med andre kvinder på samme alder og op til fem år yngre end dem selv.
Når kvinder runder de 50 år, begynder de at spejle sig i moden og tøjstilen hos markant yngre kvinder. En tredjedel af kvinderne i 50’erne spejler sig således i stilen hos kvinder, der reelt er mindst et årti yngre end dem selv. Blandt de 60 til 69-årige gælder det knap halvdelen.
Blandt de helt unge kvinder er tendensen helt omvendt. Selvom tre ud af fire af de 20 til 29-årige inspireres af kvinder og modeller på samme alder, så søger en del af de unge kvinder bevidst en tøjstil, der får dem til at se ældre ud, end de er.
Blandt de helt unge, teenagerne, er det hele 54 procent, der gerne vil se fem år ældre ud.