Der er forskel på mænd og kvinder, og fokus på forskellene kan åbne porten til nye vækstmuligheder for din virksomhed
Mange vil mene, at mænd og kvinder i dag har lige muligheder – og at enhver kvinde kan gå direkte efter direktørjobbet, hvis blot hun sætter sig det for.
Imidlertid viser tørre tal, at der er forskelle på mænd og kvinder, og at disse forskelle slet ikke er så små, som man skulle tro ved første øjekast. I praksis gennemsyrer forskelle mellem mænd og kvinder hele vores kultur - både i familien, i vennekredsen og på jobbet.
Imidlertid er der mange virksomheder, som stort set er blinde for de forskelle, der er mellem mænd og kvinder. Store dele af erhvervslivet mangler fokus på kvinderne - både når det gælder produktudvikling og service, og når det gælder PR, kommunikation, markedsføring og branding.
Dermed går rigtig mange virksomheder glip af det vækstpotentiale, der ligger i at sætte sig ind i kvinders liv, behov og hverdag og henvende sig professionelt til den halvdel af befolkningen, der består af kvinder.
Det er specielt de traditionelt maskuline brancher som bilbranchen, forsikringsbranchen, energibranchen, IT-branchen, byggebranchen, fagforeningerne og sportsbranchen m.fl., der har tendens til at overse det økonomiske vækstpotentiale, der ligger i at tiltrække kvindelige kunder, investorer, medarbejdere, talenter og lederpotentiale.
Disse traditionelt maskuline brancher henvender sig primært til mænd på sammen måde som den gammeldags bilsælger primært taler til manden - og overser kvinden - når han lovpriser bilens tekniske fortræffeligheder. Dermed går både bilsælgeren - og de traditionelle mandebrancher - glip af kvindernes gunst i en verden, hvor kvinder får stadig mere magt og indflydelse.