Det er en rigtig god forretning at investere i flere kvindelige ledere. Det viser en rapport fra det internationale revisionsselskab Deloitte ifølge DR Nyheder.
I de sidste fire år har Deloitte i Danmark arbejdet målrettet for, at for at flere kvinder skal få lyst til at gøre karriere i firmaet. Foreløbig er andelen af kvindelige ledere vokset fra 15 til 21 procent.
I Danmark ansætter Deloitte stort set lige mange mange mænd og kvinder på laveste niveau, men kvinderepræsentationen bliver tyndere og tyndere, når man kommer til toppen, og det ser ledelsen som et tab. Deloittes administerende direktør Erik Holst Jørgensen kalder det rigtig ærgerligt:
"Vi har investeret penge i medarbejderne. Derfor er det utvivlsomt en god forretning, hvis vi kan holde på nogen af de kvinder, der typisk forlader Deloitte, når de får børn. Derfor er det vigtigt at skabe rammerne for, at flere kvinder fortsætter med at tænke i karriere i Deloitte, selv om de får børn."
Som noget nyt tilbyder Deloitte samtaler med alle, før de går på barsel for at sikre at nybagte mødre vender tilbage til gode opgaver og på vilkår hvor karriere og familieliv kan hænge sammen. Det kan dreje sig om flekstid, nedsat tid eller andre opgaver i en periode, der gør, at kvinderne ikke opgiver muligheden for karriere. Samtidig har Deloitte fokus på kvindelige rollemodeller, så nybagte mødre kan se, at det er muligt at få familielivet til at hænge sammen med en lederkarriere hos Deloittte.
Kilde: dr.dk, 11. marts 2011