/* Skift hover-farven i menuen */ .menu li a:hover, #PageList1 li a:hover, .navbar a:hover { color: #FE9414 !important; /* Erstat med din ønskede farve */ } .PageList .selected a { background-color: transparent !important; color: #FE9414 !important; /* Orange */ font-weight: bold; } WOMENOMICS - FÅ SUCCES HOS KVINDERNE: Erhvervsbladet har fem kvindelige bloggere og 25 mænd

torsdag den 31. marts 2011

Erhvervsbladet har fem kvindelige bloggere og 25 mænd

FORBEDRINGSPOTENTIALE: På erhvervsbladet blogger specialister inden for alt fra finansiering til innovation, iværksætteri og sociale medier. Men kun fem af de i alt 30 bloggere er kvinder

Kvinder er i overtal på de videregående uddannelser og udgør i dag en vigtig del af den talentmasse, der skal give Danmark konkurrencekraft som videnssamfund.

Alligevel er det i Erhvervsbladet - som jeg i øvrigt læser med stor fornøjelse - kun hver sjette blogger, der er en kvinde. Det er en forsvindende lille del - specialt når vi sammenligner med Dagbladet Børsen, hvor cirka 45 procent af VIP-bloggerne er kvinder.  

Imidlertid er jeg ikke et sekund i tvivl om, at det vil være en fordel både for erhvervslivet og kvinderne, hvis flere business- og fagmedier tager den strategiske beslutning at invitere flere kvinder inden for i bloguniverset. Dette ud fra en betragtning om, at:

  • Kvindelige ekspertbloggere vil fungere som rollemodeller for andre kvinder. De vil inspirere karrierekvinder til at profilere sig og skilte med deres faglighed og indsigt.
  • Den enkelte kvindelige bloggers kompetencer vil blive synlige for de headhuntere, der skal rekruttere ledere, specialister og bestyrelseskandidater. Headhunterne vil få øjnene op for kvinderne, hvilket vil være til gavn for dansk erhvervsliv, der har brug for alle de talenter, den kan trække.
  • Erhvervsmedier, der profilerer kvindelige bloggere vil klart og tydeligt signalere, at vi her har at gøre med et stærkt og tidssvarende medier, der tager den kvindelige talentmasse alvorligt og ved, at også kvinder har meget at bidrage med.
  • Vi vil få flere kvindelige vinkler i erhvervsdebatten, hvilket er væsentligt i dag, hvor 61 procent af studerende på de videregående uddannelser er kvinder, og hvor kvinder som forbrugere udgør en ikke uvæsentlig motor for økonomisk vækst.