Kvinder vil ikke være chefer. Det viser en spritny undersøgelse foretaget af Wilke for Dansk Arbejdsgiverforenings nyhedsbrev Agenda. Men det er ikke kun kvindernes skyld. Erhvervslivet kan blive bedre til at sælge chefjobbet til kvinderne
Chefkontorerne i de danske virksomheder har ofte en mand siddende i chefstolen. Faktisk er godt 70 procent af lederne mænd og i erhvervslivets top, finder vi stort set kun mænd med slips.
Det billede kan det være svært at ændre på. For en ny undersøgelse viser, at dobbelt så mange mænd som kvinder ønsker at blive leder på deres nuværende arbejdsplads - og når kvinder ikke en gang drømmer om at blive chefer, kan vejen til flere kvindelige ledere forekomme både lang og trang.
Undersøgelsen om kvinders og mænds chefambitioner er foretaget af Wilke for Dansk Arbejdsgiverforenings nyhedsbrev Agenda. Og tallene taler deres eget tydelige sprog:
Hver femte mand ønsker en lederstilling, mens kun hver tiende kvinde har samme ambitioner. Dette til trods for, at piger klarer sig forrygende i skolen, at danske kvinder uddanner sig som aldrig før, og at kvinder i dag er i overtal på mange fag på universiteterne. Chefpotentiale skulle der derfor være mere end rigeligt af blandt kvinderne.
Nu kan det jo så være fristende for dansk erhvervsliv at læne sig tilbage i stolen og sige: "Jamen, se nu bare. Kvinderne vil jo ikke. Det er deres egen skyld!"
Men den model er for letkøbt, og samtidig har dansk erhvervsliv har ikke råd til at kapitulere i forhold til kvinderne og vinke farvel til kvinders lederpotentiale nu og i fremtiden. Det er nødvendigt at gå et spadestik dybere og fundere over, hvorfor så få kvinder har ambitioner om et chefjob.
It's a mans world
Én af årsagerne til, at kun hver tiende kvinde drømmer om et chefjob, er, at der for mange kvinders - og mænds - indre blik toner et billede frem af en midaldrende mand i gråt jakkesæt, når vi hører ord som: Chef, leder, topleder, bestyrelsesmedlem. Chefen er traditionelt en mand, og alene her kan der være identifikationsproblemer for kvinderne, for i sagens natur har kun meget få kvinder lyst til at være en mand. Så simpelt er det.
Men direktionsgangen er stadig en mandeverden, og chefjobbet kommer meget let til at fremstå som en meget maskulin beskæftigelse, der oven i købet kan være svær at forene med familielivet. Derfor sælger forestillingen om chefjobbet i sin nuværende form ikke i tilstrækkelig grad billetter til kvinderne. Alene dresscoden kan få kvinder til at melde pas, fordi man som kvinde - med et meget moderne udtryk - skal 'assimilere' mændene for at blive taget alvorligt.
På mangen en direktionsgang er der i dag stadig en dresscode, der siger, at kvinder skal iføre sig jakkesætlignende outfits og stram hestehale for at uniformere sig. Kvinder skal også gerne tale som mænd, være handlekraftige og kontante. Det gælder kort sagt om at neddrosle alt, hvad der traditionelt er feminint, funklende og farverigt for at blive taget alvorligt blandt de grå jakkesæt.
Hvor mange kvinder har lige lyst til det? Jeg spørger bare. Hvordan kan nogen overhovedet undre sig over, at så mange kvinder vægrer sig ved tanken om et topjob.
Ledelsesverdenen er maskulin i hele sin udtryksform, sprogbrug og forestillingsverden, og hvis erhvervslivet skal blive bedre til at tiltrække kvinder til lederposter, er det nødvendigt at lave om på den indgroede forestilling om en leder som den midaldrende mand, der ikke har tid til børn og familie, som har en autoritær og direkte ledelsesstil og en grå uniform.
For at sælge billetter til alle de højtuddannede, talentfulde og innovative kvinder, skal toppen af erhvervslivet være bedre til at tænke som en kvinde og til at sætte sig ind i kvinders drømme, hverdag og ambitioner. Der skal kort sagt være plads til også at være kvinde på chefgangen - med alt, hvad det indebærer.
I praksis betyder det, at erhvervslivet - for at tiltrække kvindelige ansøgere til chefjobs - skal skabe chefstillinger på kvindernes præmisser og kommunikere professionelt med kvinderne i ord og billeder, der appellerer til kvinders tankeunivers og drømme- og ambitionsverden.
Det kræver mod og nytænkning at gøre op med det grå og nålestribede chef- og direktørimage, men jeg er ikke et sekund i tvivl:
Det kan give talentfulde kvinder lyst og mod på en chefkarriere!