Selv om en række virksomheder i 2008 skrev under på, at de ville øge antallet af kvinder på ledelsesniveau, har Ministeriet for Ligestilling med Lykke Friis i spidsen valgt at udelade de konkrete tal i evalueringen af det højt profilerede projekt “Charter for flere kvinder i ledelse”.
I evalueringsrapporten fra ministeriet optræder kun en række glade smileys, og det får Christina Fiig, forsker i køn og europæisk politik på Aarhus Universitet til at påpege, at ministeren har et forklaringsproblem, mens ligestillingsordfører hos SF, Pernille Vigsø Bagge udtaler, at "det grænser til alvorlig vildledning af Folketinget".
Når måltal er skjult i en ministeriel evalueringsrapport, er det kun naturligt, at der både i medierne og i de små hjem opstår mistanke om, at tallene ikke er så imponerende, som man kunne ønske sig. Det får en række spørgsmål til at presse sig på:
- Er der tale om et højprofileret projekt uden egentlig substans?
- Er 'Charter for flere kvinder i ledelse' først og fremmest et PR-stunt?
- Taler vi i virkeligheden kejserens nye klæder her?
- Skriver virksomhederne blot under for at pudse glorien i pressens blitzlys?
- Er chartervirksomhederne ikke i stand til at opfylde deres egne målsætninger?
Journalister har allerede fundet navne frem på store virksomheder, der ikke har opfyldt deres egne målsætninger om at øge antallet af kvinder i ledelsen. Disse virksomheder har nu et forklaringsproblem.
Der er brug for nytænkning
Spørgsmålet er, om selve motivationen for 'Charter for flere kvinder i ledelse' er misforstået, fordi det i for høj grad er tænkt som et 'retfærdigheds- og ligestillingsprojekt' og ikke som et 'businessprojekt'.
Kvinder uddanner sig som aldrig før og udgør derfor en utrolig vigtig del af talentmassen. Derfor skal ideen om flere kvinder i ledelse sælges som en vinderstrategi for danske virksomheder: Virksomhederne styrker deres innovations- og konkurrencekraft i videnssamfundet ved at blive bedre til at rekruttere kvindelige talenter. Det skal være motivationen.
Hvis jeg mødte ligestillingsministeren her i påskeferien ville jeg foreslå hende fremadrettet at sætte fokus på succeshistorierne. Fokus skal ikke være på de gode viljer, men på de virksomheder - både store og små - der i praksis har succes med at tiltrække og fastholde kvindelige ledere og talenter.
Det er succesvirksomhederne, der skal højprofileres i pressens blitzlys.
Det er succesvirksomhederne, der skal være inspiratorer.
Det er succesvirksomhederne, der vinder stjernekrigen.
Kilde: Information