Mange dygtige mænd er stærke til at positionere sig selv og score topjobbet. Det kan en del kvindelige talenter utvivlsomt lære noget af - men der er brug for andet og mere end selvpromovering på direktionsgangen
’Det ikke nødvendigvis er dem, som råber højeste, eller er gode til at positionere sig over for den øverste ledelse, som også har de bedste idéer.’ Det siger Christel Skousen Thrane siger til DR Nyheder. Hun driver analysevirksomheden Protocol.
Og netop det med at positionere sig og brede fasanfjerene ud, er kompetencer, som mænd er i besiddelse af, hvilket kan være en grund til, at det primært at jakkesæt og slips, der færdes på direktionsgangen.
’På nogle arbejdspladser organiserer man sig stadig som om, man var med i et afsnit af Krøniken, og det stemmer rigtig dårligt overens med danskernes eget selvbillede og opfattelse af at være en moderne og dynamisk kultur, siger Christel Skousen Thrane.
Trods mange års fokus på at få flere kvindelige ledere er antallet af kvinder i toppen af dansk erhvervsliv i dag stort set det samme som for 20 år siden. Christel Skousen Thrane mener, at mange virksomheder ofte laver en "fuldstændig tosset" modsætning mellem kompetencer og køn:
’Lad være med at tænke så meget på køn. Hvad er det for kompetencer, der er brug for i en ledelse? Er det kun folk, der vil positionere sig selv, og som prøver at fortælle ledelsen "her er jeg, prøv at se, hvad jeg har lavet"? Eller ville det være bedre for en ledelse, at man havde nogle forskellige kompetencer.’
Kilde: dr.dk
Ingen kommentarer:
Send en kommentar