/* Skift hover-farven i menuen */ .menu li a:hover, #PageList1 li a:hover, .navbar a:hover { color: #FE9414 !important; /* Erstat med din ønskede farve */ } .PageList .selected a { background-color: transparent !important; color: #FE9414 !important; /* Orange */ font-weight: bold; } WOMENOMICS - FÅ SUCCES HOS KVINDERNE: Er kvinder ved at være trætte af tomme kalorier i damebladene?

fredag den 7. oktober 2011

Er kvinder ved at være trætte af tomme kalorier i damebladene?

Damebladene mister læsere i disse år, og selv om både læsertal og oplagstal er faldende i størstedelen af magasinbranchen, er der måske grund til at stille skarpt på, hvorfor stadig færre kvinder smider Femina, Alt for Damerne, Q eller et andet glittet magasin i håndtasken

Her til morgen faldt jeg over en klumme af journalist Anne Lea Landsted på Ekstrabladet. Hun skriver om uintelligente dameblade, der ikke har noget på hjerte. Magasiner, der står for rendyrket virkelighedsflugt: Ingen sorte rande under øjnene, ingen dårlig samvittighed, ingen skyldfølelse, ingen tykke lår, men masser af slanke kvinder, der ligefrem bobler af overskud og Botox, og går gennem livet i stiletter og dyrt mærkevaretøj uden at bekymre sig om finanskrisen. Her får kvinder ifølge Anne Lea Landsted det ugentlige eller månedlige fix af forudsigelighed: Modereportager, shoppeguide til garderoben, luksusferier og en stabil kerne af kendte, som alt sammen er peppet op i et lidt for kækt og klichéfyldt sprog.

Kan det virkelig passe, at vi kvinder ikke kan kapere mere og andet end dyre sko og klude i klædeskabet?, spørger Anne Lea Landsted. At vi ikke kan tåle at høre om voldsramte kvinder i krisecentre, at vi ikke vil læse en historie om det stigende antal kvinder, som vælger at få børn uden mand eller den stigende brug/misbrug af sociale medier?

Jeg tror, at Ekstrabladets skarpe klummeskribent har en pointe her af tre simple grunde:
  1. Stadig flere højtuddannede kvinder: Danske kvinder uddanner sig og gøre karriere som aldrig før. For mange af disse kvinder er damebladsartiklerne ganske enkelt for kedsommelige og forudsigelige. I betragtning af, hvor mange kloge, intelligente og vidende kvinder, vi har i Danmark, undrer jeg mig personligt tit over, at der er så mange lifecoaches, terapeuter og selvbestaltede guruer, der får spalteplads i damebladene. Hvis jeg eksempelvis skal læse om sund kost og motion, vil jeg havde kvinder som eksempelvis professor Bente Klarlund på banen. Jeg vil have kvindelige eksperter, der ikke har trukket eksamensbeviset i en automat på Bakken eller på et weekendkursus får wannabee's.

  2. Alt for letbenede råd til kvinder: Damebladenes relativt letbenede artikler har fået hård konkurrence af webjournalistikken, hvor vi kan finde masser af gratis artikler på samme kvalitetsniveau med knaldsmarte revolvertips til, hvordan vi kan blive klogere, smukkere, slankere, mere effektive og lykkeligere med 10 hurtige fra hoften. Når jeg køber en dameblad, savner jeg at få unik viden, som jeg ikke lige kan finde på nettet - og jeg savner at møde spændende kvinder - ikke kun hotte skuespillere og sangerinder, der præsenterer deres egen lommefilosofi - men kvinder, som kan berige mit liv med nye og fagligt velfunderede indsigter.

  3. For lidt hjerteblod: Damebladenes glittede univers overser den vækstmulighed, der ligger i, at rigtig mange kvinder gerne vil gøre en forskel i verden. De savner det hjerteblod, som rigtig mange kvinder har. Kvinder vil gerne gøre en forskel for voldsramte kvinder, naturen, miljøet, børnene, de gamle, de fattige... Hvorfor giver damebladene os ikke inspiration til det, så vi samtidig kan få nogle gode oplevelser ved at blive inspireret til at gå ud og gøre en forskel for andre mennesker?
Læs Anne Lea Landsted på Ekstrabladet