"Den nye kanal TLC henvender sig til kvinder. Men kald den for guds skyld ikke 'kvindekanal'" Sådan lyder underrubrikken i Politikken, der bringer nyheden om lanceringen af TLC Danmark, der kan betragtes som en søster til Discovery Channel
"Vi har researchet i tre år og spurgt en masse kvinder om, hvad de savner på tv. Og svaret var typisk: Indholdsrigt tv, som har en højere kvalitet, end det vi har i dag." Det siger Jan W. Andreasen til Politiken. Han er General Manager for Discovery Networks Nordic, der står bag den nye kanal TLC til kvinder.
"Kvinderne vil ikke have endnu en pink kanal som f.eks. Kanal 4, men en kanal, hvor man kan blive intellektuelt stimuleret og underholdt. Og gerne sammen med sin mand eller børn. Og så måtte vi for guds skyld ikke kalde det en kvindekanal."
Discovery Networks har samarbejdet med flere analyseinstitutter for at kortlægge danskernes tv-vaner.
Analysen viser, at kvinder helst vil se faktaprogrammer om individet eller om fritid, livsstil og andre gøremål. Desuden kan de lide spænding i form af kvalitets-fiktionsserier eller faktaprogrammer om kriminalitet, hvor man kommer tæt på de psykologiske aspekter.
Og Jan W. Andreasen er ikke i tvivl om, hvordan den nye tv-kanal skal tiltrække de kvindelige seere:
"Vi bestræber os på at lave tv i øjenhøjde til målgruppen, som er kvinder i alderen 25-50 år."
Kilde: Politiken: Danske kvinder får deres egen Discovery-tv-kanal
Besøg TLC's hjemmeside