KVINDEAMBITIONER: Kvinderne vil have succes både på jobbet og i privatlivet. Selvhjælpsbøgernes løsninger i punktform gør forandringsprocessen mere tilgængelig
”7 gode vaner”, ”Udlev din passion på 4 uger” og ”10 år yngre på 10 uger” er selvhjælpsbøger, der hitter – især blandt kvinder. Det er bøger, der fokuserer på to ting: Dels på at opnå succes i såvel arbejdslivet som privatlivet, og dels på ikke at blive stresset.
Ifølge Anne Matthiesen, der er redaktør hos forlaget Rosinante&Co er kundegruppen primært kvinder i alderen 30-45 år, der står midt i en sovs af børn og kærlighed, karriere, veninder og familie og har brug for at fylde lidt på sig selv engang imellem, og helst i en form, hvor de ikke behøver at møde op på et kursus hver tirsdag aften. Selvhjælpsbøgernes løsninger i punktform og konkrete øvelser tiltaler også mange, fordi de gør forandringsprocessen mere tilgængelig,
Ifølge Gundhild Riske, antropolog og tidligere forlagschef hos Politikens Forlag:er kvindebilledet i tv, ugeblade og andre medier med til at øge kvindernes appetit på selvhjælpsbøger:
"Der ligger et socialt og kulturelt pres på kvinder om, at de skal lave noget om, ændre sig og forbedre deres liv. Der er ikke i samme grad medieopmærksomhed på, at mænd skal lave om på deres liv. "
Kilde: fpn.dk