/* Skift hover-farven i menuen */ .menu li a:hover, #PageList1 li a:hover, .navbar a:hover { color: #FE9414 !important; /* Erstat med din ønskede farve */ } .PageList .selected a { background-color: transparent !important; color: #FE9414 !important; /* Orange */ font-weight: bold; } WOMENOMICS - FÅ SUCCES HOS KVINDERNE: Danske Banks selvmål i forhold til kvinderne

fredag den 30. november 2012

Danske Banks selvmål i forhold til kvinderne

En kvinde har taget sit barn med på arbejde i parlamentet. Med barnet på skødet og omgivet af jakkesæt rækker hun hånden i vejret. Ikke én af mændene omkring hende har taget deres barn med på arbejde

På Danske Banks nye video optræder en kvinde med sit barn på arbejde i Europaparlamentet som et symbol på, at Danske Bank formår at omfavne verdens mangfoldighed og pluralisme og har blik for, at kvinderne er på vej frem.

Det giver brandingekspert Kresten Schultz Jørgensen imidlertid ikke meget for i et interview i Information. Han kalder kampagnen »grænsende til smagløs« og mener, at det er dårlig stil at drage paralleller til kvindelig medbestemmelse, når antallet af kvinder i Danske Banks direktion er lig nul:

"En ting er kommunikation og branding. Men man skal også selv levere varen, og der må man sige, at Danske Bank ikke leverer varen i forhold til at være en global virksomhed med en kønsmæssig balance i ledelse af banken. Danske Bank på ledelsesniveau består af midaldrende mænd. Derfor er det naivt, fordi man burde have kigget indad og korrigeret den relativt lave andel af kvinder", siger han til information.dk.

Gammeldags og retro
Samtidig fremgår det tydeligt af reklamefilmen, at moderen med barnet er omgivet af mænd i jakkesæt, der tilsyneladende har andre til at klare børnepasningen og barns første sygedage - måske barnets mor. Der er i hvert fald ikke én eneste mand, der har sit barn med på job, når vi kigger nærmere.

Samlet set virker det temmelig altmodisch, når tørre tal viser, at kvinder i disse år overhaler mændene på de videregående uddannelser. Hvis Danske Bank havde skarpere blik for kvinder som talentmasse, er jeg sikker på, at det ville være bedre afspejlet i kampagnen. Kigger vi på bankens direktion, er der da heller ikke tvivl om, hvilken gammeldags alders- og kønsfordeling, banken fortsat satser på i topledelsen - hvilket sender klare signaler til kvinder med lederpotentiale.

Et klogt træk fra Danske Banks side kunne derfor være hurtigst muligt at få nogle kvinder ind i ledelsen, som kan være med til at modernisere bankens syn på kvinder, for i fremtiden bliver kvinder ikke til at komme uden om, hverken som kunder, medarbejdere eller lederpotentiale.

Der er brug for kvinders brainpower
Forskning viser, at flere kvinder i ledelsen styrker meningsudvekslingen på direktionsgangen. Kvinderne bidrager samtidig til, at hele ledelsen bliver mere velforberedt og engageret i sit arbejde.

Den norske professor Morten Huse har sammen med forskerne Mariateresa Torchia og Andrea Calabrò ved Tor Vergata-universitetet i Roma gennemført en undersøgelse blandt administrerende direktør i mellemstore norske virksomheder. Undersøgelsen dokumenterer, at flere kvinder i ledelsen styrker innovationen på direktionsgangen:

”Resultaterne af vores undersøgelse viser, at der er en signifikant og positiv sammenhæng mellem andelen af kvinder i ledelsen og graden af innovation i virksomheden”, siger professor Morten Huse til forskning.no. Han påpeger samtidig, at flere kvinder i ledelsen har en positiv indflydelse på, hvor engagerede og forberedte øvrige medlemmerne af ledelsen er:

”Velforberedte og engagerede kvinder har positiv afsmitning på den øvrige ledelsesgruppe, for kvindernes grundighed og engagement betyder, at også mændene må bevise, at de både er godt forberedt og engagerede. Mænds adfærd ser altså ud til at ændre sig, når der kommer kvinder ind i ledelsen.”

Danske Bank overser kvinderne
Og der er brug for innovation og for at forberede sig bedre på fremtiden - også når det gælder Danske Banks kommunikation. Både bankens website, nye brandingkampagne og forretningsstrategi er meget maskulin i sit tilsnit. Forskning i visuel og grafisk kommunikation viser, at virksomheder både bevidst og ubevidst kan trykke på tænd- og slukknappen i forhold til såvel mænd som kvinder.

Ved at appellere til mænd i designvalget, trykker Danske Bank i vid udstrækning på slukknappen i forhold til kvindelige kunder, investorer, medarbejdere og ledere - og det kan være en høj pris at betale, da undersøgelser viser, at kvinders økonomisk magt er stigende - blandt andet fordi kvinder er i overtal på stadig flere videregående uddannelser.

En undersøgelse fra Bucks New University, som Gloria Moss har stået i spidsen for, dokumenterer, at mænd foretrækker hjemmesider, der er designet af mænd, mens kvinder foretrækker hjemmesider, designet af kvinder. Et blik på Danske Banks hjemmeside kunne tyde på, at det i høj grad er mænd, der står bag det grafiske webdesign.

Forskningen viser også, at hjemmesider med mørke farver og lige linjer appellerer til mænd, mens kvinder tænder på flere farver, afrundede linjer, forskellige slags typografi og smilende ansigter.

Se fotos af Danske Banks direktion her
Hjemmesider er lavet til mænd
Kvinder er en global megatrend
Læs artiklen på information

I starten af 2013 udgiver jeg bogen 'Tænk som en kvinde - og tjen flere penge' på Gyldendal Business sammen med Benja Stig Fagerland. Læs mere her