Når de daglige fødevarer skal købes ind, er der stor forskel på om
det er kvinde eller mand, der fører indkøbsvognen. Deres prioriteringer
stritter nemlig i forskellige retninger, når dosmersedlen bliver
skrevet
I en ny undersøgelse foretaget af Userneeds for Landbrug &
Fødevarer har et repræsentativt udsnit af befolkningen valgt de tre ting
de vægter højest i forbindelse fødevareindkøb. Mændene vælger pris,
smag og friskhed, hvorimod kvinderne prioriterer friskhed, pris og
sundhed. Det skriver Foodculture.dk
Ifølge Lotte Holm, der er sociolog og forsker ved Københavns
Universitets Fødevareøkonomiske Institut, er det helt naturlige
præferencer, som kvinderne har i forbindelse med fødevareindkøb:
”Historisk set har kvinderne haft en position, hvor de har sørget
for familiens ve og vel ved at servere sund og frisk mad. Den moderlige
og omsorgsfulde rolle tager de med, når der skal handles ind, og derfor
prioriterer kvinderne sundhed højere end mændene,” siger Lotte Holm.
Hvis man sammenligner Landbrug & Fødevarers nye undersøgelse med en
15 år gammel undersøgelse, er det Lotte Holms vurdering, at forskellen
på mænd og kvinder er jævnet lidt ud. Det skyldes, at flere og flere af
de yngre mænd tager skåneærmerne på, og overtager rollen som moderne
husmor. Dermed er de ansvarlige for familiens sundhed og vil automatisk
opprioritere det i indkøbssituationen.
Kilde: Foodculture.dk