/* Skift hover-farven i menuen */ .menu li a:hover, #PageList1 li a:hover, .navbar a:hover { color: #FE9414 !important; /* Erstat med din ønskede farve */ } .PageList .selected a { background-color: transparent !important; color: #FE9414 !important; /* Orange */ font-weight: bold; } WOMENOMICS - FÅ SUCCES HOS KVINDERNE: Kvinder tager moderrollen med i supermarkedet

onsdag den 28. november 2012

Kvinder tager moderrollen med i supermarkedet

Når de daglige fødevarer skal købes ind, er der stor forskel på om det er kvinde eller mand, der fører indkøbsvognen. Deres prioriteringer stritter nemlig i forskellige retninger, når dosmersedlen bliver skrevet

I en ny undersøgelse foretaget af Userneeds for Landbrug & Fødevarer har et repræsentativt udsnit af befolkningen valgt de tre ting de vægter højest i forbindelse fødevareindkøb. Mændene vælger pris, smag og friskhed, hvorimod kvinderne prioriterer friskhed, pris og sundhed. Det skriver Foodculture.dk

Ifølge Lotte Holm, der er sociolog og forsker ved Københavns Universitets Fødevareøkonomiske Institut, er det helt naturlige præferencer, som kvinderne har i forbindelse med fødevareindkøb:

”Historisk set har kvinderne haft en position, hvor de har sørget for familiens ve og vel ved at servere sund og frisk mad. Den moderlige og omsorgsfulde rolle tager de med, når der skal handles ind, og derfor prioriterer kvinderne sundhed højere end mændene,” siger Lotte Holm.

Hvis man sammenligner Landbrug & Fødevarers nye undersøgelse med en 15 år gammel undersøgelse, er det Lotte Holms vurdering, at forskellen på mænd og kvinder er jævnet lidt ud. Det skyldes, at flere og flere af de yngre mænd tager skåneærmerne på, og overtager rollen som moderne husmor. Dermed er de ansvarlige for familiens sundhed og vil automatisk opprioritere det i indkøbssituationen.

Kilde: Foodculture.dk