/* Skift hover-farven i menuen */ .menu li a:hover, #PageList1 li a:hover, .navbar a:hover { color: #FE9414 !important; /* Erstat med din ønskede farve */ } .PageList .selected a { background-color: transparent !important; color: #FE9414 !important; /* Orange */ font-weight: bold; } WOMENOMICS - FÅ SUCCES HOS KVINDERNE: Derfor skal erhvervslivet tænke som en kvinde

mandag den 19. november 2012

Derfor skal erhvervslivet tænke som en kvinde

Med kvindefrigørelsen lød startskuddet på en global megatrend, som vi først nu er ved at få øjnene op for i Danmark. Kvindernes stigende uddannelsesniveau, karriereambitioner og købekraft vil i de kommende årtier revolutionere erhvervslivet

Tænk som en kvinde – og tjen flere penge’ er titlen på en bog, som jeg udgiver sammen med Benja Stig Fagerland på Gyldendal Business i 2013. Her sætter vi fokus på kvinder som motor for økonomisk vækst ikke bare i Danmark, men også internationalt.

I Danmark diskuterer vi i disse år frem og tilbage og igen og igen, om vi skal have kvoter for kvinder i bestyrelserne eller ikke. Mens vi bliver rundtossede af at køre rundt i den samme rille, overser vi i vid udstrækning den store brede masse af kvinder, der allerede nu går deres sejrsgang på de videregående uddannelser og med flotte eksamensbeviser trækker adgangsbillet til en god og vellønnet karriere.

Tal fra Danmarks Statistik viser, at kvinderne udgjorde 55 procent af de kandidater, der færdiggjorde en lang videregående uddannelse i 2011. Dette gælder ikke blot i Skandinavien, USA/Canada og EU. Selv universiteterne i Teheran har en majoritet af kvindelige studerende, ligesom de højere tekniske uddannelser i Kina. Dette til trods for, at piger på grund af Kinas selektive aborter udgør under halvdelen af årgangene.

Kvindernes fremmarch på de videregående uddannelser og på jobmarkedet får store konsekvenser for erhvervslivet, for i fremtidens videnssamfund bliver kvinderne ikke til at komme uden om som vidensarbejdere, lederpotentiale, forbrugere, borgere og vælgere.

Derfor får erhvervslivet – som traditionelt primært har tænkt som en mand – brug for at omstille sig og stille spørgsmålet:  Hvad er det, kvinder vil have?

Dette simple spørgsmål får i de kommende år konsekvenser for alt fra udvikling af forretningsstrategier, produktudvikling og innovation til markedsføring, HR, kommunikation, PR og branding.

Læs også:
Kvinder uddanner sig mest
Kvinderne styrer økonomien
Kvinder vil overhale mænd