Siden 1979 har Lego forgæves forsøgt at appellere til pigerne, men den nye serie Lego Friends er blevet revet ned fra hylderne i en sådan grad, at mange piger i aften vil kigge forgæves efter de lyserøde klodser under juletræet
"Det er det mest betydningsfulde strategiske træk vi har gjort i et årti. Nu vil vi have fat i de andre halvtreds procent af verdens børn."
Sådan lød det fra Legos topchef Jørgen Vig Knudstorp til Bloomberg i 2011.
Lego Friends har været en enorm succes, hvor Lego for første gang har ramt rigtigt med en serie til piger.
De lyserøde klodser i pige-serien Lego Friends blev ellers i første omgang udskældt for kønsdiskrimination, men har siden udviklet sig til et vækstlokomotiv i legetøjsvirksomhedens buldrende vækstmaskine. Salget nærmer sig niveauet for kæmpesuccesen på drengesiden, Ninjago-serien .
Lego har måttet vinke farvel til omsætning i det vigtige
julesalg, fordi der ikke har været Lego Friends-æsker nok på hylderne.
Lego Friends blev lanceret herhjemme i februar, og i Storbritannien den 26. december sidste år og i USA 1. januar med et marketingsbudget på 228 mio. kroner.