Flere og flere danskere kaster sig over mus og tastatur, når
julegaverne skal købes, og det er specielt kvinder i slutningen af
30’erne, der bor i eller omkring København, som klikker flittigt med
musen
Normalt siger man, at det er kvinderne, der har bukserne på, når det
handler om, hvor dankortet skal svinges, og når beslutningen om, hvad
der skal i indkøbskurven, tages. Sådan forholder det sig også, når
indkøbene rykkes ud på nettet. Det viser en undersøgelse gennemført af
Userneeds på vegne af e-mærket.
Mens under halvdelen af de adspurgte mænd forventer at købe en eller
flere julegaver på nettet, svarer mere end hver anden kvinde, at de er
rustet med mus og keyboard, når julegaverne skal købes.
Chancen for at finde en online julegaveshopper er størst, hvis man
kigger efter kvinder i slutningen af 30’erne, der bor i eller omkring
København. Denne gruppe handler nemlig på nettet mindst en gang om ugen.
Omvendt skal man lede grundigere blandt de nordjyske mænd fra 50 og op
efter for at finde en inkarneret online julegaveshopper.
Resultatet overrasker ikke Rina Hansen, ekspert i e-handel og konsulent i Retail Institute Scandinavia.
”Rent forbrugeradfærdsmæssigt kan vi se, at de indkøbsmønstre vi kender
fra den fysiske verden, hvor det i høj grad er kvinderne der bestemmer,
hvad der skal puttes i kurven, er rykket med over på netbutikkerne.
Samtidig er der sket et skifte i det, vi køber. Hvor det før var
serviceprodukter som taletid til mobilen og biografbilletter, er det i
dag i høj grad tøj og sko og fysiske produkter, og her er kvinderne mere
købedygtige”.
Om det er storbyens stress og jag, der gør, at rigtig mange
Københavnere vælger at klare julegaveindkøbene foran computerskærmen er
svært at svare på, men i hvert fald viser tallene, at københavnerne er
de mest ivrige online julegaveshoppere i Danmark. Med undtagelse af
nordjyderne, som halter noget efter, er resten af landet dog lige i
hælene på hovedstaden.