/* Skift hover-farven i menuen */ .menu li a:hover, #PageList1 li a:hover, .navbar a:hover { color: #FE9414 !important; /* Erstat med din ønskede farve */ } .PageList .selected a { background-color: transparent !important; color: #FE9414 !important; /* Orange */ font-weight: bold; } WOMENOMICS - FÅ SUCCES HOS KVINDERNE: Husmødrene satte Europas hjul i gang efter Anden Verdenskrig

tirsdag den 15. januar 2013

Husmødrene satte Europas hjul i gang efter Anden Verdenskrig

Når vi tænker tilbage på 1950'ernes forbrugersamfund, forekommer det os nærmest uskyldigt. Det var før "overflodssamfund" havde fået en negativ klang. Dengang drejede det sig om at forbruge, og det kunne kun gå for langsomt

STARTEN PÅ SHOPAHOLICS: Vi kan blive helt rørt over gamle reklamer, der viser husmødre, som falder i svime af glæde over at få en røremaskine eller vaskemaskine, noget, vi i dag tager for givet, findes i enhver husholdning.

Måske tænker vi ikke på, at den forbrugsudvikling, som fandt sted i efterkrigsårene i den vestlige verden, skulle sættes i værk, og at kvinder blev en vigtig drivkraft. Det skriver KVINFO's webmagasin.

Nu har den amerikanske historiker Rebecca J. Pulju undersøgt dette i bogen Women and Mass Consumer Society in Postwar France.

Hun beskæftiger sig med den tidsperiode, som i eftertiden er blevet kaldt "les trente glorieuse", det vil sige de glorværdige 30 år, Europa oplevede fra 1945 til 1973. Anden Verdenskrig var slut, og Europa lå i ruiner, men for at det kunne blive genopbygget, skulle der gang i hjulene.

En masseproduktion skulle sættes i værk, det var det mest rentable, men for at finde afsætning for denne produktion, skulle borgerne oplæres til at blive masseforbrugere. Og det var her kvinderne, husmødrene, kom ind i billedet. Kvinderne skulle lære at forstå, at det, som tidligere blev betragtet som luksus, nu kunne anses for at være en nødvendighed.

Læs artiklen på kvinfo.dk

LÆS OGSÅ:

HELT SORT: Kvinderne stopper med at shoppe