Det dominerende tema ved dette års filmfestival i Berlin har været en
stribe kvindelige filmkarakterer, der ofte har rollen som det stærke køn
over for de forvirrede mænd. Det er der ifølge Berlingske blandt andet en økonomisk
forklaring på
At kvinden er kommet i forgrunden er nemlig ikke kun betinget af
filmkunstens almindelige trang til at finde på nyt. Det hænger også
sammen med, som branchebladet Variety skrev i starten af Berlinalen, at
kvinderne er blevet de »kulturbærende« i familierne.
Det vil med andre
ord sige, at det er dem, der køber biografbilletterne, ikke mindst i den
ældre aldersgruppe, der stadig godt kan lide at gå i en gammeldags
biograf, mens de unge surfer på internettet. Det har givet overraskende
biografhit som pensionistkomedien »The Best Marigold Hotel« og den
dystre alderdomsfilm »Amour«.
Kvinderne i det grå guld-segment ville holde af hovedpersonen i den
chilenske Berlinale-film »Gloria«, hvor den 58-årige titelperson skal
finde kærligheden efter skilsmissen. Hun er en fuldt realistisk,
graciøst ældet kvinde, der står i kontrast til Hollywoods kunstigt
foryngede evigt unge. Hun styrter af sted til singlefester, hvor hun
erfarer, at det er nemt at finde sengepartnere, men sværere at finde
mænd, der er langtidsholdbare.
Læs artiklen på b.dk