En ny undersøgelse viser, at antallet af kvinder i et team påvirker teamets evne til at løse komplekse problemer
Et teams samlede intelligens stiger, når der er flere kvinder med på holdet. Det viser en ny undersøgelse, som professor David Burkus omtaler på Psychologytoday.com. Bag undersøgelsen står forskningsleder Anita Williams Wooley fra Carnegie Mellon’s Tepper School of Business.
Oprindeligt var det Wooleys intentention at undersøge, hvad der styrker et teams kollektive intelligens - uden at inddrage køn som et parameter. Næsten 700 deltagere medvirkede i undersøgelsen, hvor gruppeintelligensen hos 192 teams blev målt inden for områder, der alle kræver kreativ tænkning.
Da forskerne efterfølgende analyserede data viste det sig, at hverken samhørighed, motivation eller tilfredshed har nogen videre effekt på teamets kollektive intelligens. Imidlertid bød talmaterialet på en overraskelse, da forskerne gik et spadestik dybere i analysen af de indsamlede data:
1. De teams, der klarede sig bedst i test var gode til at diskutere, så alle blev hørt. Samtidig evnede de at dele informationer frit og sikre, at holddiskussionerne ikke blev domineret af få enkeltpersoner.
2. De teams, der performede bedst, havde en højere social sensitivitet, hvilket vil sige en evne til at lytte til andre medlemmer af teamet og stille spørgsmål i stedet for at være forudindtagede.
3. De teams, der klarede sig bedst i test havde flere kvinder. Selv om undersøgelsen oprindeligt ikke var designet til at undersøge kønseffekten på teamintelligensen, viste der sig en betydelig sammenhæng mellem antallet af kvinder og teamets performance. Jo flere kvinder, der var i det enkelte team, desto smartere var teamet.
En mulig forklaring på, hvorfor flere kvinder styrker et teams kollektive intelligens er ifølge professor David Burkus, at kvinder bidrager til at højne den sociale sensitivitet (punkt 2 ovenfor). Mange undersøgelser dokumenterer, at kvinder scorer højere i social sensitivitet. Samtidig er der blandt kvinder en tendens til at stille flere spørgsmål og gøre plads til flere kollektive diskussioner, hvilket også er en succesparameter (punkt 1 ovenfor).
Kilde: Psychologytoday.com
Læs mere om undersøgelsen her >>