‘Womenomics’ begynder at transformere den muslimske verden, skriver Financial Times
Inden for få år er der sket en omfattende udvikling inden for uddannelsessystemerne i den muslimske verden. Denne udvikling har løftet fremtidsudsigterne for millioner af kvinder i byer fra Teheran til Tunis. Det skriver Financial Times.
Den muslimske verden består af 1,6 milliarder mennesker, hvilket næsten svarer til en fjerdedel af verdens befolkning. Halvdelen af disse er kvinder, og her gemmer der sig en ufortalt historie i klasseværelserne, i kvindernes karrieremuligheder og i deres købekraft.
De fleste regeringer i den muslimske verden - specielt i de rige oliestater - har investeret massivt i uddannelse, og disse investeringer har i stigende grad udvisket kønsforskellene i uddannelsessystemerne.
I lande som Qatar, Bahrain, Kuwait, Algeriet, Oman, Jordan, Libanon og Saudi Arabien er der i dag flere kvinder, der indskriver sig på universiteterne, end der er mænd. I lande som Pakistan, Bangladesh, Egypten, Tyrkiet, Indonesien og Iran er udviklingen også på vej frem.
Accelerationen er ifølge Financial Times ”massiv, underrapporteret og allerede i fuld gang".
I Egypten er der i dag stort set lige mange kvinder og mænd på universiteterne. I de ressourcestærke lande er tallene dramatiske. Hos de Forenede arabiske Emirater er der i dag tre gange så mange kvinder, der indskriver sig på universiteterne, som der er mænd.
Ifølge Financial Times har muslimske kvinders fremmarch på uddannelserne bidt sig fast, og den næste udviklingsbølge er allerede i fuld gang: Kvinderne indtager jobmarkedet.
De seneste 10 år har derfor sat skub i en massiv udvikling, som vi en dag vil kunne læse om i historiebøgerne: Millioner af almindelige mænd og kvinder har truffet modige, personlige og bevidste beslutninger om at bryde traditionerne. Denne myriade af individuelle beslutninger vil resultere i et nyt arbejdsmarked og en købekraft uden fortilfælde i historien.
Ifølge Financial Times er det, vi er vidner til, begyndelsen på en udvikling, hvor økonomien overtrumfer kulturen, og mens de tilsvarende forandringer har strakt sig over et halvt århundrede i USA, er de komprimeret til 10 år i dagens muslimske verden, hvor de også vil komme betydeligt hurtigere op i fart.
Kilde: Financial Times
Artiklen i Financial Times bygger på den artikel, som vandt FT/McKinsey Bracken Bower-prisen 2014. Forfatteren er Saadia Zahidi, som er senior director for World Economic Forum. Du kan læse hendes artikel her: Womenomics in the Muslim World
Ingen kommentarer:
Send en kommentar