torsdag den 11. juni 2020

Kvinder 45+ er stærkere, sundere, klogere - og mere selvstændige, sexede og attraktive som forbrugere og arbejdskraft end nogensinde før i verdenshistorien

PRIMETIME KVINDER: Da Meryl Streep i 2008 indspillede filmen Mamma Mia, var hun ikke bare 59 år, men også ældre end de mænd, hun spillede overfor. I Hollywood er der tradition for, at manden er ældst, men her bryder Streep stereotypen og viser samtidig, at kvinder 45+ er alt andet end en kedelig, homogen, grå masse. De er en attraktiv målgruppe også for erhvervslivet

Alt for mange brands har ikke fokus på kvinden 45+, som bliver behandlet som en stor, grå, masse. I dette klip fra filmen Mamma Mia ser vi Meryl Streep udfolde sig som alt andet end prototypen på en grå og kedsommelig senior.

Mamma Mia! – The Movie er en britisk/amerikansk musical-film fra 2008, som er baseret på musicallen Mamma Mia, der er skrevet over ABBA's musik. Filmen er den mest sete film i de engelske biografer nogensinde og endvidere den mest indtjenende. Indtil videre har filmen tjent sig ind mere end 10 gange, på trods af et produktionsbudget på 52 millioner dollars. Der er mange årsager til filmens succes, og en af dem er ganske givet, at den appellerer til et stort kvindeligt biografpublikum i alderen 45+.

I filmen spiller Meryl Streep i en alder af 59 år overfor Piearce Brosnan, som under indspilningen var 55 år, Stellan Skargard, som var 57 år og Colin Firth, som var 47 år. Her bryder hun stereotypen om "ældre mand-yngre kvinde". I filmen er hun både stærk, selvstændig, sexet, klog og i fysisk topform.

På den måde er præsenterer hun de såkaldte 'Primetime'ere' - kvinder i deres bedste sendetid, som marketingguruen Marti Barletta skrev en bog om i 2008 med titlen PrimeTime Women”. 
Marti Barlettas pointe i bogen er, at stærke kvinder 45+ alt for ofte bliver overset af erhvervslivet, selv om netop dette segment er købestærke og attraktive forbrugere - og samtidig mere veluddannede, sunde og stærke, end kvinder nogensinde tidligere har været i verdenshistorien.

Designforsker Else Skjold, understreger i en artikel i Dansk Mode og Tekstil, at flere bør have de +50-årige i kikkerten. Alligevel er der flere brands, som ikke udnytter denne viden konstruktivt. Når det gælder modebranchen skyldes det manglede fokus på 50+'erne ifølge Else Skjold, at branchen gennem årene har standardiseret forbrugeren. Hun påpeger, at mode i dag handler om det idealbillede, branchen selv har skabt.

”Billedet af en tynd, smuk storbypige med mange penge er den persona, de fleste modebrands taler til, når de markedsfører tøjet. Problemet er bare, at der ikke findes særlig mange af den her imaginære kvinde,” siger hun og understreger, at konstruktionen af tøjet, rent tilskæringsmæssigt, også er en udfordring.

Ifølge Else Skjold burde brands tænke mere strategisk i forhold til potentielle målgrupper.
"Størstedelen af det modetøj, der bliver produceret i dag, er ikke attraktivt for hvor mange voksne kvinder. Det er også derfor, at et mærke som Masai, nærmest har markedet for sig selv.”



Ingen kommentarer:

Send en kommentar