Kvinder uddanner sig som aldrig før og har overhalet mænd på universiteter og andre videregående uddannelser. Derfor er det talentspild, at der kun sidder mænd i næsten hver anden bestyrelse. Samtidig er det et udtryk for, at der er et forbedringspotentiale, når vi taler corporate og employer branding
Der er stadig markant flere mænd end kvinder i de danske bestyrelseslokaler. Blandt de 2.387 store virksomheder, der er underlagt et lovkrav om at opstille mål for den kønsmæssige sammensætning i deres bestyrelser, er knap 20 procent af alle bestyrelsesmedlemmer kvinder. Altså omkring hver femte. Blot ti procent af bestyrelsesformændene er kvinder. Og i 44 procent af virksomhedernes bestyrelser er der slet ingen kvinder.
Det viser et nyt notat fra analysebureauet Analyse & Tal, som er baseret på tal fra Erhvervsstyrelsen fra 2021. Tallene er eksklusiv medarbejderrepræsentanter. Det skriver dagbladet Information.
Tallene er udtryk for, at:
- alt for mange virksomheder ikke formår at tiltrække og fastholde kvindelige talenter.
- alt for mange virksomhedsbestyrelser til forveksling ligner herreværelser fra gamle dage, hvilket ikke gør dem attraktive for kvinder.
- alt for mange virksomheder ikke er opmærksomme på, at manglen på kvinder i bestyrelsen er 'bad corporate branding'. Hvis der ingen kvinder er på billedet af bestyrelsen, fremstår virksomheden gammeldags og som om, den ikke er fulgt med tiden.
Læs mere om branding i forhold til kvinder her >>
Læs interview i Erhverv Sjælland med Anne-Mette Barfod >>
Ingen kommentarer:
Send en kommentar