Den mere end 100 år gamle smykkeproducent, Georg Jensen, er midt i et selvopgør, der involverer nøgenhed og ungdommelighed. Men det er mormor, der har pengene
En ung, slank kvinde siddende på et veldækket morgenbord kun iført trusser og Georg Jensen-smykker symboliserer mere end noget andet, at Georg Jensen har indledt et opgør med sit image som støvet, konservativ og utilnærmelig. Det skriver Berlingske i dag. De vovede billeder af en smuk 23-årig kvinde er et markant brud med virksomhedens hidtidige linje.
Af artiklen fremgår det, at Georg Jensen har været nødt til at gøre noget, fordi der har været for meget mormor over smykkeproducentens image. Men samtidig er kampagnen risikabel, fordi den risikerer at ramme langt forbi kernekundernes smag. Den er et opgør med de værdier, som Georg Jensen står for som stil, æstetik, enkelthed, design og klasse.
Som der står at læse i en af læserkommentarerne til artiklen: Hvorfor ikke stå ved sit brand og styrke det yderligere? Hvis man mener det er støvet, så støv det af, eller find styrken i det.
Mormor har typisk flere penge mellem hænderne, end unge kvinder i starten af tyverne. Derfor risikerer Georg Jensen at skyde forbi sin kernemålgruppe med sit stilskifte - uden nødvendigvis at ramme de yngre segmenter.
Inden for en kort årrække vil der være et overtal af mennesker over 50 i Danmark. På nuværende tidspunkt repræsenterer gruppen cirka 33 procent af befolkningen, og den er stærkt stigende. De 33 procent sidder på 75 procent af den danske formue, og kvinderne sidder på 80 procent af købsbeslutningerne. Det betyder at det er kvinder over 40, der sidder på pengekassen i vores samfund.
Derfor handler det i høj grad om at stille skarpt på tidens købekraftige forbruger også kaldet PRIMETIME-kvinden, der har penge på kistebunden, og som er klar til at bruge dem. Hvad har Georg Jensen at tilbyde hende - en kvinder, der gerne vil realisere sig selv og som er alt andet end støvet.