Det er ikke kun konsulenter, erhvervsfolk eller politikere, der har fokus på strategier. Det har popdronningen Lady Gaga også. Og det i en sådan grad, at forskere mener, at erhvervslivet med fordel kan lade sig inspirere af kvinden, der konstant overrasker med nye outfits og stilarter.
Det er fem dimensioner ved Lady Gagas strategi, som også har betydning for succes i erhvervslivet, skriver forskerne Martin Kupp (ESCP Europe, Paris), Jamie Anderson og Jörg Reckenrich (begge fra Antwerp Management School og Lorange Institute) i London Business Schools magasin Business Strategy Review:
1. Gaga har en vision: Lady Gaga vil være superstjerne, og har haft det som sit mål, siden hun var barn. Hun har ikke ventet på den rigtige trend, men har selv formet sine omgivelser, udviklet planer og lagt langsigtede mål.
2. Ladyen forstår kunden og branchen: Lady Gaga har forstået, hvad kunderne og musikbranchen vil have, og hun er god til at udnytte ny teknologi til at knytte bånd til sine fans via sociale medier. Nøgleordene er følelser, oplevelser, engagement og ekslusivitet. Hun tegner et billede af, at hun er klassens skøre pige.
3. Gaga udnytter sine stærke sider - og kender sine svage: En af Lady Gagas styrker er hendes evne til at tiltrække mennesker med forskellige talenter, så hun bygger et stærkt team og derved kompenserer for sine egne svagheder.
4. Konsistens i gennemførelsen: Lady Gaga lægger energi og fokus i strategi-implementering og er i stand til at levere i forhold til visionen, fordi hun er omgivet af sit team af hjælpere.
5. Kontinuerlig fornyelse: En vigtig ingrediens i Lady Gaga's succes er hendes evne til at forny sin popularitet igen og igen. Hver fjerde til sjette uge er Lady Gaga ude med noget nyt.
Kilde: ukeavisenledelse.no