Det er kvinderne, der træffer beslutningen, når familien skal have nyt køkken. Det har Danmarks tredjestørste køkkenproducent, TMK, erkendt. Efter hård medfart under finanskrisen genskaber kvindelige værdier og autenticitet væksten
De to brandmanagers Kamilla Giandrup og Merete Steenberg Thomsen hos køkkenproducenten TMK har sammen med deres kønsfæller i produktionen sikret ny vækst i virksomheden efter finanskrisen. Det skriver Business.dk.
De to brandmanagers holder de sig up to date med trends, tager på møbelmesse i Milano, studerer de fremmeste boligblade og -blogs og samarbejder tæt med TMKs arkitekt. De nye kataloger ligner eksklusive boligmagasiner, og køkkenerne Svane og Tvis Køkkener er fotograferet i rigtige hjem frem for de sterile renderinger, som computerskabte køkkenfotos kaldes.
Ifølge Merete Steenberg Thomsen er det nemmere at skabe drømme med levende mennesker, og samtidig giver det større autencitet. I det tykke glittede katalog kan kunderne beundre andre kunders køkkener i private hjem. Som f.eks. indretningsarkitekt Stefanie Conjes Svane-køkken i Berlin med rå, afskallede vægge. Mari Frengstads Svane Køkken i hendes viktorianske byhus i hjertet af London og et Tvis Køkken, der er installeret i en rustik skihytte i Hemsedal i Norge.
30 ud af 150 af de ansatte i produktionen i den mandsdominerede branche er kvinder, og ifølge produktionschefen Henrik Dahlgaard gør TMK en aktiv indsats for at tiltrække kvinder:
"De har den rette 'gefühl', de er detaljeorienterede og sikrer, at det nye køkken er rent og lækkert, når kunderne får det ind i huset.", siger han til Business.dk
Kilde: Business.dk
Se køkkener fra 'det virkelige liv' her >>