Kvinder har overhalet mænd på de videregående uddannelser. Det gælder også i USA, hvor Sheryl Sandberg, Chief Operating Officer hos Facebook, nu opfordrer reklame- og kommunikationsbranchen til at nytænke markedsføringen til kvinder. Målet er at styrke bundlinjen og bryde med de kønsstereotyper, der er med til at hæmme kvinders vej mod toppen af erhvervslivet
I et indlæg i Adweek i denne måned slår Sandberg fast, at reklame- og mediebranchen skal nytænke markedsføringen til piger og kvinder, så vi ikke dagligt bliver bombarderet med stereotype forestillinger om, hvad det vil sige at være en kvinde. Her peger Sandberg på en ny amerikansk undersøgelse, der viser, at 90 procent af alle kvinder ikke føler, at annoncørerne forstår dem. Dette på trods af, at kvinden i dag er familiens indkøbschef.
Det er ifølge Sandberg nødvendigt at nytænke markedsføringen til kvinder, så der fremover er fokus på budskaber, der styrker kvinder i stedet for budskaber, der holder halvdelen af befolkningen fastlåst i gammeldags kønsforestillinger. Mere effektiv markedsføring til kvinder, hvor billeder af kvinder som sexsymboler bliver erstattet af kvindebilleder, der signalerer handlekraft og styrke, vil ifølge Facebookchefen gavne bundlinjen - og skabe større lighed i samfundet.
Sandberg har selv via LeanIn.Org, som hun er stifter af, indledt samarbejde med billedbureauet Getty Images om at skabe et billedarkiv under overskriften 'Lean In Collection'. Her findes der billeder af stærke kvinder, piger og familier til brug for reklame- og kommunikationsbranchens kampagner. Kvinderne i dette billedgalleri poserer ikke som sexobjekter, der klatrer op ad karrierestigen i stilletter. De bærer heller ikke grædende babyer på armen eller sidder og spiser kedsommelige salater på kontoret. I stedet er det fotos af mødre på job, og der er billeder af alt fra kvinder i militæret til kvinder i chefstolen. Samtidig er der fotos af mænd, som har valgt at være de primære omsorgspersoner i hjemmet. Arkivet bliver ifølge Sandberg opdateret hver måned med henblik på at forsyne reklamebranchens kreative direktører og brands med autentiske fotos, der portrætterer kvinder fra virkelighedens verden.
Adweek vil fremover kvartalsvis stille skarpt på kvinders stemmer i medieverdenen, markering, reklame og kommunikation.
Læs mere på adweek.com
Ingen kommentarer:
Send en kommentar