Journaliststandens kulturelle baggrund afspejler ikke befolkningens. Denne manglende diversitet er et tilbagevendende emne i den danske mediedebat, og af en artikel i Journalisten fremgår det, at vores naboland Norge har sat måltal for mangfoldighed på NRK, som er den norske pendent til DR. Formålet er, at redaktionen skal afspejle befolkningen.
Ifølge rapporten 'Fagenes Fremtid', som blev udgivet sidste år af Dansk Journalistforbund, bør landets journalistuddannelser, medievirksomheder og Kulturministeriet styrke diversiteten blandt journalister.
Seniorforsker hos Reuters Institute Alexandra Borchardt, som har forsket i betydningen af diversitet blandt de ansatte på europæiske medier, mener, at det netop er klare måltal og initiativ fra topledelsen som hos NRK, der skal til, hvis man skal lykkes med at fremme diversitet:
”Hvis medierne ikke repræsenterer alle dele af befolkningen i et samfund, så gør man ikke sit arbejde med at bidrage til den demokratiske proces,” siger Alexandra Borchardt, der også er næstformand i Europarådets ekspertudvalg for kvalitetsjournalistik i den digitale tidsalder.
Men styrker man mangfoldigheden, vil det ikke kun gavne demokratiet. En mere mangfoldig redaktion kan genvinde tilliden til journalister og tiltrække nye betalende kunder, siger Alexandra Borchardt til Journalisten.
”En vigtig pointe i disse dage, hvor vi gerne vil have flere til at betale for nyheder, er at huske, at folk ikke vil betale, hvis de ikke kan identificere sig med virksomheden og den måde, man beskriver et emne på,” siger hun.
Derfor ser hun diversitet blandt journalister som en nødvendighed i en tid, hvor medierne i højere grad er afhængige af brugerbetalt indhold for at overleve.
Diversitets- og innovationsrådgiver Marie Valentin Beck mener, at medierne – og dermed også publikum – går glip af forskelligartede erfaringer og verdenssyn ved ikke at afspejle befolkningen. Noget, som kan spænde ben for udviklingen af innovativt indhold.
”Hvis det er en homogen sammensætning af folk, der står for at idégenerere, perspektivere, prioritere og udvælge, så bliver indholdet derefter,” siger hun.
Nyheder af mænd og for mænd
Rapporten ‘Who Makes the News 2015’, som undersøger mænds og kvinders repræsentation i nyhedsmedier i 114 lande viser, at kun 25 procent af danske nyhedshistorier har kvindelige kilder,. Kun 13 procent af danske
nyhedshistorier har i 2015 kvinder som bærere af nyhedshistorien. Ligeledes er kvindelige journalister næsten fraværende indenfor politik og økonomi som stofområde. Tallene for internetnyheder forstærker blot indtrykket af, at nyheder i langt overvejende grad er nyheder om mænd lavet af mænd.
Kilder:
Ingen kommentarer:
Send en kommentar