I mange organisationer findes en kultur, som stammer fra en tid,
da arbejdspladsen var mandens arena. Det mener den dansk-amerikanske
ledelsesekspert Barbara Annis, som har gjort det til sin mission at
ændre, hvad hun kalder et maskulint paradigme i erhvervslivet
Som den første kvindelige sales manager hos Sony i 1980’erne oplevede
den dansk-amerikanske ledelsesekspert Barbara Annis, at hun havde
knækket karrierekoden ved at opføre sig, tale og klæde sig som en mand.
”Jeg påtog mig en ekstrem maskulin adfærd inden for virksomhedens
vægge, mens jeg uden for virksomheden var mig selv. Det var på en måde
skizofrent og samtidig meget udmattende”, fortæller hun til
Jyllands-Posten.
Ifølge Barbara Annis er den maskuline kultur en mere aggressiv og
handlingsorienteret kultur, hvor det hele tiden gælder om at levere.
Sådan en kultur er der mange kvinder, som ikke trives i, hvilket Annis
blandt andet har dokumenteret i en undersøgelse, hvor 2.400 kvinder blev
bedt om at begrunde årsagen til deres exit fra et lederjob.
Den oftest angivne grund var, at kvinderne ikke følte sig værdsatte
på arbejdspladsen. På andenpladsen var, at de følte sig udelukket fra
beslutningerne, mens årsagen på tredjepladsen var et mandsdomineret
miljø.
Barbara Annis mener, at erhvervslivet traditionelt har fokus på, at
der er kvinderne, der skal hakke en hæl og klippe en tå for at passe
ind, men for at tiltrække flere kvinder til ledelse, er det hele
virksomhedskulturen, der skal under lup. Derfor har hun sammen med den
verdenskendte forfatter til bogen 'Kvinder er fra Venus og mænd er fra
Mars', skrevet bogen 'Work with med', der sætter fokus på, hvordan
organsationer kan skabe arbejdspladser for begge køn, der skal inspirere
erhvervslivet til handling.
Kilde: Jyllands-Posten
Køb Barbara Annis og John Gray's bog Work With Me på Amazon
Ingen kommentarer:
Send en kommentar