Vi siger i stigende grad nej til brug-og-smid-væk-kulturen, men samtidig accelererer forbruget. Det kan umiddelbart virke selvmodsigende, men ud fra et evolutionspsykologisk perspektiv kan adfærden forklares ud fra en dybere rationalitet
Det er seksuelle motiver, der styrer vores forbrug. Det skriver forsker Niels Holm Jensen og studerende Maria Bakmann, studerende ved Psykologisk Institut på Aarhus Universitet i et indlæg på videnskab.dk. De gør opmærksom på, at mænd og kvinder historisk set har forskellige parringsstrategier:
"For manden har den reproduktive succes været afhængig af, at han har kunne tiltrække fertile partnere. Som resultat af dette er der i mandens parringsstrategi et øget fokus på ungdom og skønhed, da fysiske egenskaber er gode indikatorer på kvindens frugtbarhed (eksempelvis et symmetrisk ansigt, sund hud, fyldige læber, glansfuldt hår samt en timeglasformet krop).
Hvor det for manden har været en evolutionær fordel at fremvise status og ressourcer, har det hos kvinden været en god parringsstrategi at udstråle fertilitet gennem sit udseende. Dette motiv for at tiltrække en partner kan ifølge evolutionspsykologien bidrage til at forklare den enorme mængde af tid, energi og penge som kvinder verden over bruger på deres udseende."
I indlægget påpeger Holm Jensen og Bakmann, at samfundet forandrer sig hurtigere end hjernen. Derfor forbliver de mekanismer, som var fordelagtige i et fortidigt miljø, aktive, men de tjener ikke nødvendigvis nogen hensigtsmæssig funktion i et moderne miljø.
Kilde: Videnskab.dk
Ingen kommentarer:
Send en kommentar