torsdag den 12. januar 2023

Bad corporate branding, når bestyrelsen er et gammeldags herreværelse

Kvinder uddanner sig som aldrig før og har overhalet mænd på universiteter og andre videregående uddannelser. Derfor er det talentspild, at der kun sidder mænd i næsten hver anden bestyrelse. Samtidig er det et udtryk for, at der er et forbedringspotentiale, når vi taler corporate og employer branding

Der er stadig markant flere mænd end kvinder i de danske bestyrelseslokaler. Blandt de 2.387 store virksomheder, der er underlagt et lovkrav om at opstille mål for den kønsmæssige sammensætning i deres bestyrelser, er knap 20 procent af alle bestyrelsesmedlemmer kvinder. Altså omkring hver femte. Blot ti procent af bestyrelsesformændene er kvinder. Og i 44 procent af virksomhedernes bestyrelser er der slet ingen kvinder.

Det viser et nyt notat fra analysebureauet Analyse & Tal, som er baseret på tal fra Erhvervsstyrelsen fra 2021. Tallene er eksklusiv medarbejderrepræsentanter. Det skriver dagbladet Information.

Tallene er udtryk for, at:

  1. alt for mange virksomheder ikke formår at tiltrække og fastholde kvindelige talenter.
  2. alt for mange virksomhedsbestyrelser til forveksling ligner herreværelser fra gamle dage, hvilket ikke gør dem attraktive for kvinder.
  3. alt for mange virksomheder ikke er opmærksomme på, at manglen på kvinder i bestyrelsen er 'bad corporate branding'. Hvis der ingen kvinder er på billedet af bestyrelsen, fremstår virksomheden gammeldags og som om, den ikke er fulgt med tiden. 

Læs mere om branding i forhold til kvinder her >> 

Læs interview i Erhverv Sjælland med Anne-Mette Barfod >>


 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar