PR OG KOMMUNIKATION

TÆNK KØN IND I PR- OG KOMMUNIKATIONSINDSATSEN

At integrere kønsperspektivet i PR- og kommunikationsstrategier er afgørende for at sikre en retvisende og mangfoldig repræsentation i medierne. En nylig undersøgelse fra DM Akademikerbladet afslører, at kun 5 ud af de 50 mest citerede eksperter i danske medier er kvinder, og at de første 20 pladser udelukkende besættes af mænd. citeturn0search0

Denne skævhed i ekspertkilderne betyder, at medierne ofte præsenterer et ensidigt perspektiv, hvilket kan påvirke offentlighedens opfattelse af autoritet og ekspertise. Når mænd dominerer ekspertrollen, risikerer vi at overse værdifulde indsigter fra kvindelige fagfolk, hvilket kan føre til en begrænset forståelse af komplekse emner.

For at modvirke denne ubalance bør PR- og kommunikationsfolk aktivt fremme kvindelige eksperter og sikre, at deres stemmer bliver hørt. Dette kan opnås ved at:

  • Identificere og oplære kvindelige talspersoner: Sørg for, at kvinder i organisationen er synlige og forberedte til at agere som eksperter i medierne.

  • Etablere netværk mellem kvindelige eksperter og journalister: Facilitér forbindelser, der kan hjælpe med at bringe flere kvindelige stemmer i spil.

  • Bevidstgøre journalister om kønsbias: Arbejd for at øge opmærksomheden på eksisterende skævheder og opfordr til en mere balanceret kildebrug.

Ved at integrere kønsperspektivet i kommunikationsindsatsen kan vi bidrage til en mere nuanceret og retfærdig mediedækning, der afspejler samfundets mangfoldighed og sikrer, at både mænd og kvinder får lige mulighed for at dele deres ekspertise.

 

KONTAKTOPLYSNINGER
 

Anne-Mette-Barfod.dk

Cand.polit og journalist
www.anne-mette-barfod.dk

 
Hovedgaden 41A, 1.tv.
3460 Birkerød

T +45 3011 9693
M kontakt@anne-mette-barfod.dk

Ingen kommentarer:

Send en kommentar